رهبری دینی و آرامش اجتماعی

● اهمیت رهبری در اسلام در نظام الهی اسلام، نقش ویژه ای برای رهبری جامعه تعیین شده است. رهبر نه تنها نقش مدیریتی جامعه را به عهده دارد، بلکه نقش های دیگری نیز با توجه به موقعیت …

● اهمیت رهبری در اسلام
در نظام الهی اسلام، نقش ویژه ای برای رهبری جامعه تعیین شده است. رهبر نه تنها نقش مدیریتی جامعه را به عهده دارد، بلکه نقش های دیگری نیز با توجه به موقعیت ممتاز خویش به عهده دارد که از جمله الگو بودن است.
همین اسوه و الگوبرداری مردم از رهبری است که زمینه اعتماد به نفس و سکون و آرامش اجتماعی را فراهم می آورد؛ زیرا مردم هرگاه دیگری مهم خویش یعنی رهبر را در چنان سکون و آرامشی الهی بیابند، به طور طبیعی آرام می شوند و تشویش ها و اضطراب ها از میان می رود.
خداوند به صراحت درباره این نقش رهبری در جامعه انسانی می فرماید: ان صلاتک سکن لهم، نماز و نیایش تو برای مردم مایه آرامش است.
از آن جایی که جامعه همواره به علل درونی و عوامل بیرونی، گرفتار آزمون ها و فتنه های الهی است تا هر کسی ذات و سرشت خویش نشان دهد، نیازمند معیار حقی است که مردم برپایه آن حق را بشناسند و در کوران فتنه ها و آشوب ها، راه درست خویش را بیابند. این جاست که در نظام الهی نه تنها مفاهیمی به شکل کلی بیان می شود تا به عنوان معیار و میزان سنجش قرار گیرند، بلکه در هر دوره و عصری، انسان های کامل به عنوان معیار و میزان سنجش حق از باطل و راه از چاه معرفی می شوند. این جاست که در روایات معتبر از لزوم معرفت و شناخت امام به عینه سخن به میان آمده است تا مردم با شناخت امام زمان خویش، از گمراهی راه و از باطل دور شوند.
ولایت فقیه در جامعه امروز، همان معیار واقعی و انسان کاملی است که می تواند به عنوان معیار سنجش قرار گیرد، زیرا به سبب این که دارای شرایط رهبری چون مخالفت با هوای نفس و اطاعت از مولا و مقتدای بشر، صاحب زمان(عج) و حافظ دین و ملت اسلام است، بهترین شخص برای مدیریت و الگوبرداری انسان می باشد.
در کوران فتنه ها و آشوب هاست که هر کسی در پی معیاری است تا بتواند برپایه آن، حق را از باطل بازشناسد. در این جاست که نقش مهم و کلیدی رهبری خود را نشان می دهد.
● آزمون ها، برملاکننده ماهیت افراد
بسیاری از کسانی که تا دیروز به عنوان پیشگامان حق و حقیقت مطرح بودند، شاید در این کوران فتنه ها و آشوب ها، خود را ببازند و مشرب و مسلک واقعی خویش را آشکار کنند و حتی نشان دهند که آیا به حق معتقد هستند و یا آن که کافرانی بیش نبودند که چون ابلیس، کفر خویش را سالیانی دراز مخفی و نهان داشت و حتی فرشتگان مقرب را فریفت؟
خداوند به وسیله آزمون ها و فتنه ها به انسان ها آشکار می سازد که چه کسی دارای چه مشرب و مسلکی است که تاکنون آشکار نساخته بود.
این گونه است که با هر آزمون و فتنه و آشوبی، گروهی پرده از رخسار کنار می زنند و چهره واقعی خویش را می نمایانند: قد علم کل اناس مشربهم.
● نقش رهبری جامعه در ایجاد آرامش
رهبری الهی جامعه با سخنان و رفتار خویش، سکونت و آرامش خدایی خود را که برگرفته از مقام عبودیت ربوبی است به مردم و جامعه منتقل می کند و آشوب ها و اضطراب ها و تلاطم های سهمگین را می خواباند.
رهبری هم چنین با پاسخ گویی به همه شبهات و توطئه های کنونی به شکل «اذا قیل لهم» و به مسایل آینده به شکل «سیقولون» پاسخ می دهد تا جامعه در یک آرامش پس از توفان های سهمگین و یا توطئه های آینده قرار گیرد و راه خویش را از راه دشمنان بازشناسد و جدا سازد.
حرکت تهاجمی رهبری جامعه برخاسته از روش قرآنی است که گاه لازم است همانند «سنسمه علی الخرطوم» و «سیهزم الجمع» عمل کند و گاه دیگر «اذن خیر لکم» برای امت باشد و از در تسامح و تساهل وارد شود.
البته برخی از افراد و گروه ها، پیام ها و اهداف این آزمون ها و سخنان الهی رهبری را نمی فهمند و یا خودشان را به نفهمی می زنند و در مسیر اصلاح گام برنمی دارند؛ زیرا در مسیر فرعونی و دیکتاتوری بر امت حرکت می کنند که در این صورت می بایست: «و اخذنا آل فرعون بالسنین» (اعراف/۱۳۰)، آنان را به سختی گرفت و در سختی قرار داد تا قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید؛ اما مومنان از این آزمون ها و فتنه ها سربلند بیرون می آیند «و یزداد الذین آمنو ایمانا» (مدثر/۳۱) می شود؛ زیرا در این شرایط است که قدر امامت و رهبری را می شناسند و درمی یابند که چرا خداوند برای هر قومی رهبری قرار داده است: «و جعلناهم ائمه لما صبروا» و «قال انی جاعلک للناس اماما».

علی محمدخانی