گونه‌های بازی‌های رایانه‌ای

بازی های رایانه‌ای بر اساس شیوه انجام بازی و حالت گرافیکی به گروه (ژانر) های زیادی از جمله موارد اشاره شده در فهرست زیر بخش می ‌گردند: ـ آموزشی Educationalاتومبیل رانی Driving games ـ مسابقه اتومبیل …

بازی های رایانه‌ای بر اساس شیوه انجام بازی و حالت گرافیکی به گروه (ژانر) های زیادی از جمله موارد اشاره شده در فهرست زیر بخش می ‌گردند:
ـ آموزشی Educationalاتومبیل رانی Driving games
ـ مسابقه اتومبیل رانی Racingاستراتژی Strategy
ـ استراتژی نوبتی Turn Based Strategyاستراتژی بلادرنگ Real Time Strategyاکشن - ماجرایی Action-Adventure
ـ مخفی کاری Stealth ActionSurvival Horrorاینترنتی Online gamesپلتفرمر یا سکویی Platformersتیراندازی Shooters یا Shoot&#۰۳۹;em Up
ـ تیراندازی سوم شخص Third Person Shootersتیر اندازی اول شخص First-person shootersشبیه‌سازی Simulation
ـ شبیه‌سازی فضایی Space simulationضرباهنگی Rhythm gamesماجرایی Adventureمبارزه‌ای Beat &#۰۳۹;em up/Fightingمعمایی Puzzleنقش آفرینی (ایفای نقش) Role-Playing Games
ـ نقش آفرینی غربی، آمریکایی یا کامپیوتری Computer RPGنقش آفرینی کنسولی یا ژاپنی Japanese RPGورزشی Sportsهزارتو (لابیرینتی) Maze games
● اهمیت بازی های رایانه‌ای
ـ تاثیر گذاری: تأثیر گذاری بالای این گونه بازی روی مخاطب، این بازی ها را به یک ابزار با استعداد بسیار بالا برای آموزش، آگهی، ترویج مذاهب، سو استفاده سیاسی، شستشوی مغذی و ... تبدیل کرده است. بسیاری از دولت ها بازی های رایانه ای را به دلیل احتمال تحریک کودکان و نوجوانان و ترویج خشونت محدود کرده اند.سود آوری: امروزه صنعت تولید بازی های رایانه ای به یک عرصه سود آور تبدیل شده است و شرکت های بزرگ تولید کننده این گونه بازی ها هر سال سود هنگفتی به دست می آوردند، به گونه ای که در سال ۲۰۰۴ میزان سود خالص سالانه به دست آمده از صنعت بازی های رایانه ای به مرز ۱۰ میلیارد دلار رسید و سود حاصل سالانه به دست آمده از هالیوود (نه و نیم میلیارد دلار) را پشت سر گذاشت.سر گرم کننده بودن: بازی های رایانه ای بر خلاف بیشتر سر گرمی های دیگر، تعاملی بوده و از این رو جذاب تر هستند.اعتیاد: عده ای از محققین بازی های رایانه ای را اعتیاد آور و خطرناک قلمداد می کنند. هر چند این مساله ثابت نشده است؛ اما شواهد موجود نشان می دهد تعدادی از علاقمندان به بازی های رایانه ای به طرز غیر طبیعی به این سرگرمی وابسته شده و از زندگی عادی خود بازی می مانند.