بچه‌ها بعد از ساعت ۷ شب نباید فیلم ببینند

قبل از سه سالگی بچه‌هاباید فعالیت‌های حرکتی داشته باشند و چون تماشای تلویزیون مانع حرکت مطلوب سن آنها می‌شود محدودیت‌هایی در مورد آن داریم.... بعد از سه سالگی تا حدود ۴، ۵ سالگی …

قبل از سه سالگی بچه‌هاباید فعالیت‌های حرکتی داشته باشند و چون تماشای تلویزیون مانع حرکت مطلوب سن آنها می‌شود محدودیت‌هایی در مورد آن داریم....
بعد از سه سالگی تا حدود ۴، ۵ سالگی باید ساعات کمتری برای تماشای تلویزیون آنها اختصاص دهیم و این زمان بعد از سن ۵ سالگی نهایتا به یک تا دو ساعت در طول روز برای استفاده مطلق از تلویزیون اختصاص داده می‌شود. گاهی اوقات بچه‌ها از رسانه‌های تصویری دیگری مانند سی‌دی‌های آموزشی هم در طول روز استفاده می‌کنند که نباید این ساعات جزو ساعات تماشای تلویزیون آنها محسوب شود. اشکالی که در تماشای زیاد تلویزیون وجود دارد این است که بچه‌ها از کتاب خواندن، ورزش کردن و تعامل با همتاهایشان دور می‌شوند.
دو نکته مهم دیگر در مورد بچه‌ها قابل ذکر است اول اینکه بهترین ساعت تماشای تلویزیون برای بچه‌ها قبل از ساعت ۷ غروب است زیرا تاثیر فیلم‌هایی که بعد از این ساعت دیده می‌شود روی خواب آنها بسیار زیاد است و ممکن است خواب آنها آشفته شود. برای مثال، اگر در فیلم‌ها ترس و اضطراب باشد (که ما اصلا دیدن آن را به بچه‌ها توصیه نمی‌کنیم) باعث می‌شود در خواب‌شان تاثیر بگذارد.
دوم، تماشا نکردن تلویزیون در ساعات پایانی روز و هنگام غذا خوردن است. متاسفانه بعضی از خانواده‌ها به خصوص آنهایی که کودکان بدغذا دارند به هنگام غذا خوردن تلویزیون را روشن می‌گذارند و از این ساعت استفاده می‌کنند که اثر معکوس دارد. چون در این صورت غذا خوردن‌ کودک از حالت طبیعی خارج می‌شود و فقط جلوی تلویزیون غذا می‌خورد و ما می‌بینیم که روزی چند ساعت تلویزیون روشن است که این جزو رفتارهای نادرستی است که باعث مشکل در کودکان می‌شود. یکی از مشکلات دیگری که در حال حاضر جامعه را تهدید می‌کند این است که افراد جامعه به دلیل اختصاص دادن ساعات زیاد پای تلویزیون فرصتی برای آموزش تعاملات اجتماعی به فرزندان‌شان پیدا نمی‌کنند و خود نیز نمی‌توانند با یکدیگر خیلی خوب ارتباط برقرار کنند.
توصیه ما این است که زمان دیدن تلویزیون را محدود کنند و اما در مورد بزرگسالان هم نباید ساعات تماشای تلویزیون زیاد باشد به دلیل اینکه تلویزیون حالتی مسخ‌کننده دارد (اعتیاد به تلویزیون) و متاسفانه می‌بینیم فرد ساعت‌ها جلوی تلویزیون می‌نشیند و ساعت‌ها از تعامل اجتماعی خود را محروم می‌کند ولی حتی توجهی هم به تلویزیون ندارد. بنابراین بهتر است حتی شما بزرگ‌ترها تلویزیون را با هدف نگاه کنید. چون اگر بی‌هدف باشد با توجه به دنیایی از تبلیغات در تلویزیون و تاثیر آن روی مغز می‌بینم افراد هویت خود را از دست می‌دهند و تبدیل به مهره‌هایی در دست تبلیغات می‌شوند. حتما بسیاری از شما خانواده‌ها الان می‌گویید: اگر تلویزیون را خاموش کنیم اصلا امکان‌پذیر نیست چون بچه‌ها پرخاشگر و لجباز می‌شوند. راه‌حل ما این است که با توجه به تعطیلات نوروزی که در پیش داریم می‌توانید یک ساعت به ساعات تماشای تلویزیون کودکان اضافه کنید.
متاسفانه در بعضی از خانواده‌ها هیچ تفریح دیگری جز تلویزیون وجود ندارد. برای این منظور می‌توانید وضعیت وزرشی برای آنها در نظر بگیرید یا اگر مسافرت خارج از شهر نمی‌روید با بچه‌ها به مسافرت‌های داخل شهری و فضاهای باز بروید. کارهایی از قبیل، کارهای تفریحی، خرید کتاب‌های مناسب، تهیه لوازم نقاشی و موسیقی را در برنامه‌ریزی خود داشته باشید که بچه‌ها بتوانند در این ایام تعطیل وقت خود را پر کنند. به هر حال حتما بر برنامه‌ای که بچه‌ها می‌بینند، نظارت داشته باشید. گاهی اوقات خانواده‌ها به خاطر مشغله کاری خودشان کودک را به حال خود رها می‌کنند و سرگرم کارشان می‌شوند که ممکن است در معرض آسیب قرار بگیرند.

دکتر نسرین امیری
فوق‌تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان