چگونه از خطرات چهارشنبه‌سوری بکاهیم؟

یکی از مشکلاتی که در مورد مراسم چهارشنبه‌سوری وجود دارد بی‌توجهی خانواده‌ها به یک نکته است.... مراسم و جشن‌های این‌چنینی در فرهنگ ما مراسمی‌خانوادگی هستند ولی خانواده به غلط …

یکی از مشکلاتی که در مورد مراسم چهارشنبه‌سوری وجود دارد بی‌توجهی خانواده‌ها به یک نکته است....
مراسم و جشن‌های این‌چنینی در فرهنگ ما مراسمی‌خانوادگی هستند ولی خانواده به غلط تصور می‌کنند که این مراسم فقط برای جوان‌هاست. به همین دلیل کودک علاقه‌مند به این مراسم، تنها می‌ماند و فرصت بروز اشتباهات هم برای او بیش از گذشته پیش می‌آید. ما باید در این مراسم با فرزندان خود همراه شویم و با آنها در این شادی سهیم شویم. چه مشکلی به وجود می‌آید اگر ما هم به عنوان والدین در این مراسم از روی آتش بپریم؟ ضمن اینکه مراسم چهارشنبه سوری تنها محدود به همین یک کار نیست. مراسم متنوع غذاهای گوناگون، آجیل‌ها، قاشق‌زنی، شاهنامه‌خوانی، حافظ‌خوانی از دیگر رسومات پسندیده‌ای هستند که می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند.
وقتی کودکی بینید والدین او برای این شب خاص کتاب شاهنامه را آورده‌اند یا غذاهای مخصوص آماده ‌کرده‌اند، درمی‌یابد و می‌آموزد که مراسم این شب فقط به آتش‌بازی محدود نیست. در واقع ما به دلایل مختلف جنبه‌های دیگر این مراسم را از یاد برده‌ایم و فرزند ما برای ایجاد کمی تفریح و هیجان مجبور به روی آوردن به کارهای خطرناک می‌شود. اگر ما بتوانیم وسایل استاندارد و بی‌خطر را برای برگزاری این مراسم برای فرزند خود فراهم کنیم، به طور قطع مراسم چهارشنبه آخر سال در کنار اعضای خانواده و فامیل در یک محیط بی‌خطر شبی زیبا را برای ما و فرزند‌ان‌مان درست خواهد کرد.