صادقانه می‌شود پول‌دار شد؟

شما هر آنچه را که در زندگی می‌خواهید به دست خواهید آورد، به شرط اینکه به دیگران چیزهایی را که لازم دارند، بدهید! اگر هیچ چیز باارزشی ارایه ندهید، هیچ چیز ارزشمندی به دست نخواهید …

شما هر آنچه را که در زندگی می‌خواهید به دست خواهید آورد، به شرط اینکه به دیگران چیزهایی را که لازم دارند، بدهید! اگر هیچ چیز باارزشی ارایه ندهید، هیچ چیز ارزشمندی به دست نخواهید آورد. چگونگی معامله‌های‌تان، موفقیت مالی‌تان را مشخص خواهد کرد و هیچ چیز دیگری، تاثیری بیشتر از آن روی درآمدتان ندارد. در یک قاعده کلی، چهار نوع مبادله داریم...
▪ گروه اول: مبادلاتی که در آن پول گرفته می‌شود ولی در عوض آن هیچ چیزی ارایه نمی‌شود. این نوع مبادله، کلاه‌برداری است. برای مثال، شما پول یک ماشین را می‌دهید و معامله‌گر ورشکسته می‌شوید. یعنی هم پول‌تان را از دست می‌دهید؛ هم ماشینی دریافت نمی‌کنید. یا یک لوله‌کش، لوله‌ای را شل می‌کند و به شما نشان می‌دهد که لوله‌تان نشتی دارد و لوله را سفت‌تر می‌کند و سر و صدا راه می‌اندازد تا از شما پول شارژ بیشتری بگیرد؛ یا کارمند اداره‌تان از کار کردن پرهیز می‌کند و کلی بهانه‌تراشی می‌کند و بازی درمی‌آورد اما دستمزد کامل دریافت می‌کند.
▪گروه دوم: مبادلات ناقص؛ که در آنها پول و سفارشات گرفته می‌شود و در عوض، فقط قسمتی از سفارشات ارایه می‌شود یا کالایی خراب و معیوب ارایه می‌شود. برای مثال، یک تور جهانگردی تبلیغ می‌کند که با دریافت مبلغی، شما را به مکانی دیدنی در تعطیلات می‌برد ولی شما را به یک اتاق کوچک در یک هتل معمولی می‌برد.
▪ گروه سوم: مبادلات منصفانه؛ که در عوض پول دریافت‌شده، دقیقا خدمات خواسته شده ارایه می‌شود. بیشتر کمپانی‌های موفق از ضوابط اخلاقی و اصلی این دسته از مبادلات استفاده می‌کنند: شما پول ۱۲ عدد تخم‌مرغ می‌دهید و دقیقا ۱۲عدد تخم‌مرغ سالم دریافت می‌کنید.
▪ گروه چهارم: تبادل در فراوانی؛ به این معناست که در ازای پول گرفته شده، محصولی با ارزش‌تر و با کیفیت‌تر از آنچه متعارف است،ارایه می‌دهد. اگرچه این گروه از تبادلات در تجارت ناشناخته است ولی مطمئنا کلید یک موفقیت مالی درست و حسابی است. افراد و کمپانی‌هایی که از این شیوه استفاده می‌کنند هنگامی که دیگران در تجارت دچار مشکل می‌شوند، رشد قابل‌ملاحظه‌ای خواهند داشت و موفق خواهند بود؛ مثلا شما به یک نقاش پول می‌دهید تا تابلویی برای‌تان بکشد اما نقاش هنگام تحویل کار، تابلو را با یک قاب عالی (و بدون هیچ پول اضافه‌ای) به‌تان می‌دهد؛ یا کارمندی که نه تنها کارهای خودش را انجام دهد، بلکه به کارمندهای دیگر هم آموزش می‌دهد و در روزهای بیکاری‌اش به جای کارمندانی که نمی‌توانند کار کنند حاضر می‌شود و مسوولیت‌های بیشتری برعهده می‌گیرد، بدون تقاضای دستمزد بیشتر.
آنهایی که با اصل چهارم کار می‌کند قطعا به تدریج مراجعان بیشتری خواهند داشت. سرمایه‌گذاران برای خرید سهام چنین شرکت‌هایی تمایل بیشتری خواهند داشت. وفاداری مشتری‌های این قبیل افراد و شرکت‌ها قطعی خواهد بود. در ابتدا این اصل (بخشیدن بیش از حد انتظار) غیرمنصفانه به نظر می‌رسد ولی شما کار بیشتری می‌کنید تا ارزش کار و محصولات‌تان را ارتقا ببخشید و بیشتر رشد کنید تا شما موفق‌تر باشید و شرکت‌‌تان هم موفق‌تر.