تغذیه در سوختگی

سوختگی میتواند ناشی از حرارت شدید،مواد سوزآور (مثل اسید یا باز)،جریان برق یا پرتودهی باشد. سوختگی درجه ۱ شامل سرخی ساده پوست میباشد.در سوختگی درجه ۲ علاوه بر سوختگی پوست،تاول …

سوختگی میتواند ناشی از حرارت شدید،مواد سوزآور (مثل اسید یا باز)،جریان برق یا پرتودهی باشد.
سوختگی درجه ۱ شامل سرخی ساده پوست میباشد.در سوختگی درجه ۲ علاوه بر سوختگی پوست،تاول نیز ظاهر میشود. سوختگی درجه ۳ عبارت است از تخریب واقعی پوست و بافتهای زیر آن.
● اهداف تغذیه ای در سوختگی
اهداف تغذیه در سوختگی عبارتند از جلوگیری از سوء تغذیه پروتئین-انرژی، بازگرداندان تعادل آب و الکترولیتها جهت جلوگیری از ایجاد شوک، تسریع التیام زخم و اصلاح افزایش قند خون ناشی از استرس.
- در مرحله شوک (روزهای اول و دوم)،در محل سوختگی ورم زیادی ظاهر میشود و آب و الکترولیتها بویژه سدیم و نیز مقدار زیادی پرتئین از بدن دفع میشود.استفاده سریع از تزریق وریدی برای جبران مواد از دست رفته لازم است.
- در مرحله بهبود (روز سوم به بعد )،پس از تعادل آب و الکترولیتها،بهتر است تغذیه وریدی قطع شده و تغذیه از راه دهان شروع شود.
فردی که دچار سوختگی شدید میشود ،در حالت افزایش شدید سوخت و ساز بدن قرار دارد به طوری که متابولیسم به میزان ۲ برابر حالت طبیعی افزایش یافته و فرد دچار کمبود یا از دست دهی نیتروژن (پروتئین) میشود و وضعیت تعادل آب و الکترولیتهای او نیز بر هم خورده و دچار کاهش شدید وزن میشود ،مگر اینکه سریعا از نظر تغذیه حمایت شود.
● ملاحظات تغذیه ای در سوختگی
- میزان پروتئین مورد نیاز در سوختگی، ۳ برابر میزان مورد نیاز در حالت عادی است.حداقل ۱۵۰ گرم پروتئین و گاهی نیز ۲۰۰ گرم روزانه همراه با رژیمی حاوی ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ کالری مورد احتیاج است.
- در این دوره نیاز به ویتامین ث ۵ تا ۱۰ برابر افزایش می یابد. ویتامین ث برای سنتز کلاژن و در نتیجه ترمیم پوست ضروری است .
- نیاز به ویتامین A، تا دو برابر افزایش می یابد.
- سایر موادی که به صورت ویژه باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از: کارنیتین ، فسفر، روی ، ویتامبنهای گروه ب و اسیدهای چرب امگا ۳.
- بیمار باید به مصرف آب میوه زیاد تشویق شود تا هم ویتامین ث و هم پتاسیم وی را تامین نماید.
- می‌توان از کره بادام زمینی،تخم مرغ و شیر به عنوان میان وعده استفاده نمود.

گیتی بهدادی پور
کارشناس تغذیه
www.behdadipour.com