طریقه صحیح مصرف روغن چیست؟

روغن باید به آرامی و با شعله کم حرارت داده شود. حرارت دادن زیاد روغن باعث می شود که روغن کدر شود، دود کند و بسوزد. مصرف روغن سوخته خطرناک است. بهتر است حتی المکان از غذاهای آب پز …

روغن باید به آرامی و با شعله کم حرارت داده شود. حرارت دادن زیاد روغن باعث می شود که روغن کدر شود، دود کند و بسوزد. مصرف روغن سوخته خطرناک است. بهتر است حتی المکان از غذاهای آب پز و کبابی استفاده شود و از سرخ کردن مواد غذایی اجتناب شود.
در صورت نیاز به سرخ کردن باید از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی به مدت کوتاه و با شعله کم استفاده شود. از این روغن می توان حداکثر برای ۲ تا ۳ بار سرخ کردن آن هم در فواصل کوتاه مثلاً در طول یک روز استفاده کرد. لازم است پس از هر بار مصرف باقیمانده روغن را به طور مجزا و در مکان خنک نگهداری شود.
اگر روغن مایع مخصوص سرخ کردنی در دسترس نباشد می توان از تفت دادن غذا در مخلوطی از آب و روغن مایع تحت حرارت کم و در ظرف درب بسته استفاده کرد.
این کار هم طعم و ظاهر غذا را شبیه غذای سرخ کرده می کند، هم روغن کمتری مصرف می شود و هم مضرات کمتری دارد. همچنین می توان روغن مواد سرخ شده را از آنها جدا کرد.
مثلاً سیب زمینی، کدو و بادمجان سرخ شده را در صافی گذاشت یا کمی فشار داد یا در یک دستمال کاملاً تمیز پیچید تا حتی المکان روغن آنها کم شود.
کدام درست و کدام غلط است ؟مصرف روغن حیوانی/ غلط
برگرداندن روغن مصرف شده به ظرف روغن/ غلط
مصرف روغن جامد نباتی /غلط
برداشتن روغن با قاشق آغشته به غذا /غلط
سرخ کردن غذا با روغن مایع معمولی /غلط
سرخ کردن غذا با حرارت بالا /غلط
نگهداری روغن مایع در پشت شیشه فروشگاه /غلط
مصرف روغن نباتی مایع /درست
استفاده از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن /درست
مصرف ماهی /درست
نگهداری روغن به دور از گرما ،نور و رطوبت /درست
استفاده از روغن نیمه جامد نباتی با اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس پایین /درست
آب پز و کبابی کردن غذا به جای سرخ کردن /درست
نگهداری آجیل در فریزر /درست
● چه روغنی بخریم ؟
برای مصارف مختلف در منزل از انواع روغن شامل مایع و مایع سرخ کردنی خریداری کنید. در هنگام خرید روغن به مشخصات روی برچسب توجه کنید. نام و آدرس شرکت سازنده، شماره پروانه ساخت ،پروانه وزارت بهداشت، شرایط نگهداری و مصرف، تاریخ تولید و انقضا و مشخصات تغذیه ای کالا باید ذکر شده باشد. توجه کنید هرچه میزان اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب ترانس که روی برچسب نوشته شده کم تر باشد روغن برای مصرف سالمتر و مناسب تر است. از خرید و مصرف روغنی که تاریخ مصرف آن گذشته باشد اجتناب کنید.

دکتر سید مرتضی صفوی
متخصص تغذیه
www.drsafavi.ir