چطور شهابسنگ پیدا کنیم؟

تصورش را بکنید: در حال قدم زدن غرق در افکار خود و خسته از ناهمواری راه ، سنگها را به این سو و آن سو پرتاب می کنید. شاید آن سنگ به ظاهر بی ارزش، گوهری باشد گرانبها که خود را به شما رسانیده …

تصورش را بکنید: در حال قدم زدن غرق در افکار خود و خسته از ناهمواری راه ، سنگها را به این سو و آن سو پرتاب می کنید. شاید آن سنگ به ظاهر بی ارزش، گوهری باشد گرانبها که خود را به شما رسانیده است.
وقتی تکه سنگی که وارد جو می شود آنقدر بزرگ باشد که تمام آن در اثر اصطکاک نسوزد، بخشی ازآن به زمین می رسد و به صورت سنگی سوخته به نظر می آید که به آن «شهابسنگ» گفته می شود.این اجرام تاریخ منظومه شمسی را به همرا خود دارند. شهاب سنگها برحسب ترکیبشان به سه دسته آهنی،سنگی و آهنی-سنگی تقسیم بندی می شوند. به دلیل اهمیت علمی آنها،یکی از فعالیت های منجمان آماتور پیداکردن شهاب سنگهاست.شهاب سنگها آنقدر باارزش هستندکه قیمت بعضی از آنها(نوع ماه یا مریخی) از طلای خالص هم وزن خود بیشتر است. یافتن شهاب سنگهای سنگی مشکلتر است زیرا خیلی شبیه به سنگهای زمینی هستند. نوع آهنی-سنگی نیز کمیاب می باشد،در آنها سنگ و فلز با هم مخلوط شده اند. شهاب سنگهای آهنی عمدتا" از آهن ونیکل تشکیل شده اند،بسیار کم در معرض هوازدگی قرار می گیرند.بنابراین احتمال پیداکردنشان بیشتر است.برای شهابسنگ فرقی نمی کند که درکجا سقوط کند و احتمال فرود آنها در هرکجای کره زمین یکسان است.گفته می شود که در هر کیلومتر مربع از سطح زمین در هر میلیون سال ،حداقل یک شهاب سنگ سقوط می کند. اما جستحوگران به نکاتی توجه می کنند تا این شانس را افزایش دهند. شهاب سنگها(به خصوص نوع آهنی ) به دلیل سوختن سیاه و براق هستند. جستجو گران مناطقی را برای این کار انتخاب می کنند که کمتر دچار تحولات شده باشد وزمین آن دارای سطحی روشن و خالی از سنگهای سیاه زمینی باشد.
چون در این صورت احتمال رخ نمایی شهاب سنگ زیاد است. به همین دلیل بسیاری از کشفها در قطب جنوب انجام شده است. در این مناطق جستجوگران حرفه ای با کمک چرخبال در ارتفاع پایین پرواز می کنندو با دوربین های خود سطح یخها را نظاره می کنند تا سنگ سیاهی را ببینند.
پس یکی از مهمترین شرایط یک شهاب سنگ ، سیاه بودن است.سپس باید آن را بررسی کرد.چون شهاب سنگ دچار سوختگی شدید شده است معمولا" دارای لبه تیز و برنده نیست.اگر در سطح آن آثار سوختگی و حفره های ناشی از آن باشد، احتمال بیشتر می شود. در مقایسه با سنگهای زمینی،این اجرام آسمانی کمتر دچار زنگ و هوازدگی می شوند و می توان در نگاه اول به این تفاوت ظاهری پی برد. معمولا" شهاب سنگها چگال تر از سنگهای مشابه زمینی هستند. بیشتر شهاب سنگها(مخصوصا" نوع آهنی) دارای خواص مغناطیسی هستند بنابراین همیشه با خود یک آهن ربا داشته باشید. اگر سنگی که شما پیدا کردید خواص ذکر شده را داشته باشد، احتمالا" شهاب سنگ است ولی نظر قطعی را آزمایشهای دقیق نمونه برداری و طیف سنجی می تواند اعلام کند. اگر سنگ شما از این آزمایشات سربلند بیرون آمد آنگاه شما گنجینه ای گرانبها دارید که پس از میلیاردها سال و پیمودن میلیونها کیلومتر به دستتان رسیده است.

امیر حسن زاده