زلزله را مهربان کنیم

زلزله یک اتفاق طبیعی است. ما نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم. ولی اگر بلد نباشیم وقت زلزله چه‌طور رفتار کنیم، زلزله خطرناک می‌شود و ممکن است به ما صدمه بزند. اگر زلزله را بشناسیم …

زلزله یک اتفاق طبیعی است. ما نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم. ولی اگر بلد نباشیم وقت زلزله چه‌طور رفتار کنیم، زلزله خطرناک می‌شود و ممکن است به ما صدمه بزند. اگر زلزله را بشناسیم و بدانیم که چه طوری می‌شود خطرهای آن را کم کرد، آن وقت زلزله مهربان می‌شود!
خانه را امن کنیماز پدر و مادر بخواهید کتابخانه‌ها، کمدها و قفسه‌ها را به دیوار پیچ کنند و لوسترها را حسابی به سقف محکم کنند.کتاب‌ها، ظرف‌ها و اسباب‌بازی‌های سنگین را در طبقه‌های پایین کمد و کتابخانه بچینید.بالای تخت‌خواب‌تان و به دیوار تابلو نزنید و زیر لوستر و کنار کتابخانه نخوابید.
▪ اگر زلزله آمد و در خانه یا مدرسه بودیدروی زمین بنشینید، زیر میز یا صندلی بروید و همان‌جا بمانید تا زلزله تمام شود.
▪ اگر میز یا صندلی نزدیک شما نبود به یک گوشه دیوار بروید. روی زمین بنشینید و دست‌تان را روی سر و صورت‌تان بگذارید.
▪ از شیشه‌ها، پنجره‌ها و لوسترها دور شوید.
▪ اگر وقتی زلزله شروع شد در رختخواب بودید و بالای سرتان لوستر یا چیز دیگری نبود که روی سرتان بیفتد، همان‌جا در رختخواب بمانید و بالش را روی سرتان بگذارید تا زلزله تمام شود.
▪ وقت زلزله از خانه بیرون نروید و فرار نکنید. در خانه بمانید تا زلزله تمام شود.
▪ از آسانسور استفاده نکنید.
▪ جاهای امن خانه کجاست؟زیر میز ناهارخوری یا میز تحریرکنار دیوار (البته به شرطی که تابلو روی آن دیوار نباشد)جاهای دور از پنجره، آینه و قاب‌های روی دیوار
▪ اگر زلزله آمدو بیرون ازخانه بودیدهمان‌جا در خیابان یا حیاط بمانید تا زلزله تمام شود.
▪ از ساختمان‌ها، چراغ‌های خیابان و سیم‌های برق دور شوید.
▪ از دیوارها دور شوید.
این جمله‌ها را درباره زلزله بخوانید و بگویید کدام جمله، درست است و کدام جمله، نادرست کمدهای دراز و سنگین باید به دیوار پیچ شوند.
▪ میزها و میزتحریرها جاهای امنی برای پناه گرفتن نیستند.
▪ وقت زلزله باید زیرلوسترها بایستیم.
▪ بهتر است وسایل سنگین را در طبقه پایین کتابخانه بگذاریم.