۱۷ اسفند ۱۳۶۲ ـ شهادت سردار خیبر

۱۷ اسفند ۱۳۶۲: حالا ۲۶ سال می‌گذرد از زمانی که سردار شهید همت در منطقه جزیره مجنون و در عملیات خیبر به شهادت رسید. عملیاتی که با دلاوری‌های شهید همت عجین شده است. محمدابراهیم …

۱۷ اسفند ۱۳۶۲: حالا ۲۶ سال می‌گذرد از زمانی که سردار شهید همت در منطقه جزیره مجنون و در عملیات خیبر به شهادت رسید. عملیاتی که با دلاوری‌های شهید همت عجین شده است.
محمدابراهیم همت اگر زنده بود حالا ۵۴ ساله بود. او سال ۳۴ در اصفهان به دنیا آمد. خانواده‌اش از راه کشاورزی امورات می‌گذراند و او نیز از همان کودکی در کارها به پدر و مادر کمک می‌کرد. بعد از تحصیلات ابتدایی وارد دانشسرای تربیت معلم شد و پس از آن به خدمت سربازی رفت. معلمی در روستا شغل بعدی او پس از دوران سربازی بود که همراه شده بود با اوج‌گیری قیام مردم ایران علیه استبداد سلطنتی.
همت که خود از خانواده‌ای رنج کشیده و مستضعف بود همپای دیگر مردم ستمدیده پا در عرصه مبارزه پنهان و آشکار با رژیم ستمشاهی گذاشت و با توجه به نیروی جوانی و هوشیاری و شعور انقلابی که داشت و به واسطه مبارزه آشکارش با رژیم، حتی حکم اعدام او صادر شده بود، اما دست از مبارزه نکشید تا طعم شیرین پیروزی را بامردم تجربه کند.
پس از آن، جبهه‌های نبرد ایران جایی بود که او لقب سردار گرفت. پس از انقلاب و با شروع جنگ، احساس کرد که باید در جبهه‌ها حضور پیداکند و او کردستان را برای مقابله و مبارزه با دشمنان پیدا و پنهان این مرزو بوم برگزید و به دنبال رشادت‌ها و لیاقت‌هایی که از خود نشان داد به فرماندهی سپاه پاسداران پاوه منصوب شد. همت به خاطر ضربات مهلکی که به دشمنان وارد آورده بود به یکی از سرداران بزرگ جنگ تبدیل شد. معاونت تیپ رسول‌الله(ص) و فرماندهی این تیپ را به تدریج به عهده گرفت. همت در ۲۶سالگی به توفیق زیارت حج مشرف شد تا از آن پس لقب حاجی برازنده نامش شود. او در سال ۱۳۶۰ ازدواج کرد و ثمره این وصلت تولد دو پسر به نام‌های مهدی و مصطفی بود، هرچند این فرزندان سایه پدر را چند صباحی بیش روی سرخود احساس نکردند. حاج ابراهیم همت سرانجام در عملیات خیبر در منطقه جزیره مجنون در ۱۷ اسفند ۱۳۶۲ به آرزوی دیرینه خود رسید.