تأثیر نمک بر بدن

مصرف نمک برای سوخت و ساز مواد در بدن، انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات ضروری است. این ماده به مقدار محدود مورد نیاز است و مصرف متعادل آن برای بدن لازم است. ● چه مقدار نمک …

مصرف نمک برای سوخت و ساز مواد در بدن، انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات ضروری است. این ماده به مقدار محدود مورد نیاز است و مصرف متعادل آن برای بدن لازم است.
● چه مقدار نمک بخوریم؟
در حال حاضر مصرف نمک به خصوص در غذاهای آماده به میزان زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی حداکثر مصرف روزانه نمک ۵ گرم است. این در حالی است که میزان مصرف نمک در کشور ۲ تا ۳ برابر این مقدار برآورد شده است. این میزان شامل نمک نمکدان و نمک موجود در مواد غذایی شور مانند خیارشور و انواع شورها، تنقلات شور و غذاهای آماده یا کنسرو شده است.
● مصرف زیاد نمک و غذاهای شور چه عوارضی را به دنبال دارد؟
در صورتی که نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه ها هم سالم و عملکرد خوبی داشته باشد، نمک مورد نیاز بدن تأمین می شود اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور و یا اختلال در کارکرد کلیه ها یا یکی از سیستم های مربوط به دفع، نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن می شود و در تمام و یا قسمت هایی از بدن تورم ایجاد می کند.مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل تاثیرگذار بر افزایش فشار خون و بروز بیماری قلبی و عروقی به ویژه در افرادی است که این بیماری ها در خانواده شان سابقه دارد.
● برای پیش گیری از افزایش فشار خون و بیماری های قلبی چه مواردی را باید رعایت کنیم؟
▪ میزان نمکی را که هنگام پخت به غذا اضافه می کنید کاهش دهید.
▪ برای اجتناب از مصرف بی رویه نمک، سر سفره از نمکدان استفاده نکنید.
▪ غذاهای کنسرو شده و یا بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده و آماده دارای مقادیر زیادی نمک است به همین دلیل بهتر است مصرف این ماده غذایی را محدود کنید.