آشنایی با خواص چند ماده غذایی

● کلم بروکلی: یکی از سبزیجات بسیار با ارزش است که سرشار از مواد مغذی است و فواید بی شماری برای ارتقای سلامت انسان دارد. بروکلی، دارای ماده ای به نام سولفورافان است که تعداد اندازه …

● کلم بروکلی:
یکی از سبزیجات بسیار با ارزش است که سرشار از مواد مغذی است و فواید بی شماری برای ارتقای سلامت انسان دارد.
بروکلی، دارای ماده ای به نام سولفورافان است که تعداد اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را به نحو چشم گیری کاهش می دهد و در نتیجه از ابتلا به سرطان به خصوص سرطان سینه، معده، روده بزرگ و ریه ها در انسان پیش گیری می کند.
بروکلی دارای مقادیر زیادی فیبر، کاروتنوئید، ویتامین KCA است که باعث پیش گیری از سرطان معده و روده می شود.مقدار بالای فیبر غذایی موجود در بروکلی برای افراد دیابتی بسیار مفید است و افراد دیابتی برای کنترل بیماری خود باید این سبزی با ارزش را در وعده های غذایی خود قرار دهند.
کلسیم موجود در بروکلی، به همان میزان کلسیم موجود در شیر است در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان یا کمبود کلسیم هستند، بسیار مفید است ولی چون شیر علاوه بر کلسیم دارای ویتامین D نیز هست به عنوان منبع بهتری برای پوکی استخوان مطرح می شود زیرا ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می کند.
● عناب:
پودر میوه عناب برای آرامش اعصاب و رفع اضطراب به کار برده می شود. میوه عناب خون را تصفیه و سموم را از سیستم بدن دفع می کند. عناب، پوست را روشن می کند و مانع مشکلات قلبی می شود و احساس آرامش در فرد به وجود می آورد.
مصرف عناب در دوران بارداری به کاهش دردهای شکمی کمک می کند. هم چنین عناب برای کاهش دردهای روماتیسمی بسیار به کار برده می شود.
● کرفس:
کرفس منبع غنی ویتامین C است و باعث کاهش کلسترول و پیش گیری از سرطان می شود.
کرفس به کاهش علایم سرماخوردگی کمک می کند و ویتامین C موجود در آن از تخریب رادیکال های آزاد که باعث التهاب می شود جلوگیری می کند. هم چنین سختی التهابات در بیماری هایی نظیر آسم و آرتروز را کاهش می دهد.
ویتامین C از وجود رادیکال های آزاد که با اکسید کردن کلسترول و هدایت آن به سمت پلاک های خونی باعث حمله قلبی و سکته می شوند جلوگیری می کند.
ویتامین C برای تقویت سلامت سیستم قلبی عروقی مفید است و مصرف سبزی ها و میوه هایی که غنی از این ویتامین است، باعث کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی، سکته و سرطان می شود.کرفس، دارای خاصیت ضد میکروبی است و در بهبود آسم و سرماخوردگی ریوی مناسب است. آب کرفس به صورت غرغره برای رفع گلو دردهای خشک به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده مفید است.کرفس حاوی درصد بالایی فیبر است؛ بنابراین ملین بسیار مناسبی به شمار می آید و مصرف برگ و ساقه های آن برای افرادی که ناراحتی گوارشی نظیر یبوست دارند مفید است. هم چنین کرفس ضد نفخ است و تب را پایین می آورد.