بیماری خروسک کودکان را چگونه درمان کنیم؟

گاهی کودکان به دنبال سرماخوردگی دچار حمله شدید و مشکل تنفسی می‌شوند که در اصطلاح به آن خروسک می‌گویند که این بیماری بر اثر التهاب نای و حنجره ایجاد می‌شود. دکتر بیتا نجفیان، …

گاهی کودکان به دنبال سرماخوردگی دچار حمله شدید و مشکل تنفسی می‌شوند که در اصطلاح به آن خروسک می‌گویند که این بیماری بر اثر التهاب نای و حنجره ایجاد می‌شود.
دکتر بیتا نجفیان، متخصص بیماری‌های کودکان و فوق تخصص نوزادان در تعریف این بیماری در گفتگو با «جام‌جم»، به عفونت و التهاب ناحیه گلوتیک و ساب گلوتیک (پایینی گلو)‌ خروسک (Group) می‌گوید.
به گفته وی، سن شایع این بیماری از ۶ ماهگی تا ۳ سالگی بوده و در فصول سرد و در پسران شایع‌تر است و تقریبا عامل تمامی موارد بیماری، ویروس است.
بیماری در ابتدا شبیه یک سرماخوردگی معمولی آغاز و بتدریج پس از یک تا ۲ روز علائم اصلی به صورت سرفه، خشونت صدا و استریدور (خرخر شدید)‌ ظاهر می‌شود.
طبق گفته دکتر نجفیان، سرفه‌ها خشک و پشت‌سر هم بوده و صدایی شبیه فوک یا آخر صدای خروس است که بر حسب شدت بیماری ممکن است به صورت تندی تنفس، زجر تنفسی، کبودی و بالاخره نارسایی تنفسی هم بروز کند.
این فوق تخصص نوزادان با اشاره به این که معمولا در خروسک، شدت تب خفیف است و بندرت به بیش از ۳۹ درجه می‌رسد، اذعان می‌کند: بیماری ۳ تا ۷ روز طول می‌کشد و در روزهای دوم و سوم به شدت بیماری افزوده می‌شود.
دکتر نجفیان می‌گوید: از مشخصات بیماری تندی تنفس (بیش از ۴۰ بار در دقیقه)‌، آبریزش از دهان، سختی بلع و تب بالاست که در شب تشدید‌می‌شود.
گفته می‌شود سوار شدن عفونت باکتریال در این بیماری نادر است و در چنین وضعی به شکل اوتیت یا التهاب گوش میانی بروز می‌کند.


● تشخیص بیماری
اصولا تشخیص خروسک از سوی پزشک و با علائم بالینی است که در صورت شک، پزشک می‌تواند رادیوگرافی رخ و نیمرخ گردن را درخواست کند تا نمای باریک شدن (نای)‌ را ملاحظه کند.
وی خاطرنشان می‌کند: نبود این علامات دلیل بر رد بیماری نیست و در آزمایش خون افزایش گلبول‌های سفید از نوع لنفوسیت دیده می‌شود.


● نحوه درمان
دکتر نجفیان با اشاره به این که خروسک (لروپ)‌ یک عفونت ویروسی است و درمان آن نگهدارنده و محافظتی تا پایان دوره بیماری است، می‌افزاید: بیشتر بیماران را می‌توان به صورت سرپایی یا با چند ساعت تحت نظر بودن آنها در اورژانس درمان کرد.
وی اصول درمان سرپایی خروسک را شامل استراحت، مصرف مایعات و بخور می‌داند و ابراز می‌کند: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که در صورت بروز علائمی همچون آبریزش از دهان، کبود شدن لب، بیقراری، تند شدن تنفس و اضطراب در کودک سریعا وی را به پزشک برسانند.


● پیشگیری، قبل از درمان
شستن مکرر دست و تماس نگرفتن با افرادی که دچار عفونت‌های تنفسی هستند، از راه‌های پیشگیری از خروسک است.
این فوق‌تخصص نوزادان درباره بیماری در کودکان شیرخوار می‌گوید: بهتر است تا هر زمانی که کودک قادر به گرفتن سینه مادر است، به او شیر داده ‌شود و نباید کسی در اطراف او سیگار بکشد.
دکتر نجفیان تصریح می‌کند: باید پیش از تجویز هر دارویی (حتی شربت سرماخوردگی)‌ به کودک، با پزشک اطفال مشورت شود و وی را از مکان‌های پرجمعیت و تماس با افراد بیمار دور نگه داشت.


● نکته کلیدی
یکی از نکات مهمی که در درمان سرپایی و بستری کودک حائز اهمیت است، حضور مادر بر بالین کودک است که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، زیرا آغوش مادر، بهترین بستر برای کودک بیمار است.