عوارض زخم‌ها و قطع اندام

● عفونت زخم نشانه‌ها عموما در حین تعویض پانسمان یا در حین کشیدن بخیه‌ها خود را نشان می‌دهد. خروج چرک و یا تجمع مایع سفید رنگ در محل بخیه‌ها از علائم رایج است. عفونت می‌تواند …

● عفونت زخم
نشانه‌ها عموما در حین تعویض پانسمان یا در حین کشیدن بخیه‌ها خود را نشان می‌دهد. خروج چرک و یا تجمع مایع سفید رنگ در محل بخیه‌ها از علائم رایج است.
عفونت می‌تواند جوش‌خوردگی زخم را به تاخیر بیندازد. به‌همین منظور عموما توصیه به ویزیت مجدد محل بخیه پس از ۱ تا ۲‌روز و در حین کشیدن بخیه‌ها می‌شود. اگر زخم حاوی مواد خارجی (خاک، براده آهن، آسفالت) باشد باید با آب فراوان شستشو داد. برای زدودن آلودگی نباید زخم را تراشید؛ شستشو به تنهایی کفایت می‌کند. شستشو از زمان بروز حادثه تا ترمیم زخم مقدور است، استثنا در مورد زخم ناشی از سوختگی با مواد اسیدی و قلیایی است. در این گونه موارد ابتدا با حجم فراوانی از آب، زخم بیمار را بشویید و سپس اقدام به انتقال بیمار نمایید.


● عدم جوش خوردگی
بسته به بیماری‌های زمینه‌ای، عفونت یا قرار نگرفتن لبه‌های زخم در کنار هم ممکن است جوش خوردگی با تاخیر صورت بگیرد. درمان علت مسبب اغلب کفایت می‌کند هرچند گاهی علل مولد چنان در ترمیم اثرگذار می‌شود که برای بهبود نیاز به اقدامات درمانی خاص می‌باشد.


● پارگی شریان
یکی از عوارض ناتوان کننده بریدگی‌ها، پارگی شریان می‌باشد. در پارگی شریان مهم‌ترین اصل بندآوردن خونریزی است. اما بعد از کنترل خونریزی باید بیمار از نظر نیاز به ترمیم شریان بررسی شود. اگر شریان قطع شده رگ اصلی خون‌رسان باشد، باید ترمیم گردد.


● پارگی ورید
عموما خونریزی ورید خفیف بوده و براحتی قابل کنترل است. از طرفی معمولا خون توسط بیش از یک ورید از اندام‌ها تخلیه می‌گردد. همین اصل باعث می‌شود که ترمیم ورید معمولا انجام نشود.


● پارگی تاندون
تاندون که همان بخش انتهایی عضله را تشکیل می‌دهد اتصال دهنده عضله به استخوان است. قطع تاندون، معادل از دست رفتن عملکرد عضله است. بسته به تاندون قطع شده، میزان آسیب وارده روند ترمیم متغیر است. اغلب نیاز به ترمیم در اتاق عمل می‌باشد.


● انتقال اندام قطع شده
در بسیاری از حوادث بخشی یا تمام یک اندام قطع می‌شود. قطع عضو می‌تواند اثر مخربی برعملکرد فیزیکی، شغلی و روانی فرد به‌جا بگذارد.زمانی که با این گونه حوادث روبه‌رو می‌شوید باید بخش قطع شده را با پارچه‌ای مرطوب و تمیز پوشاند، سپس آن را درون کیسه‌ای پلاستیکی که نسبت به آب نفوذناپذیر است قرار داد. کیسه پلاستیکی را درون ظرفی محتوی آب و یخ قرار دهید و آ ن را جهت بررسی احتمال انجام پیوند به مراکز درمانی انجام دهنده پیوند اعضا بفرستید.

دکتر بهروز هاشمی
متخصص طب اورژانس