هـنر چـیدمان مـنزل

از آنجایی که افراد به دلایلی نمی‌توانند در خانه‌های ویلایی یا خیلی شیک و بزرگ زندگی کنند به خانه‌های کوچک روی می‌آورند.این خانه‌ها نیز به دلیل کوچکی، زیبایی چندانی ندارند.پس …

از آنجایی که افراد به دلایلی نمی‌توانند در خانه‌های ویلایی یا خیلی شیک و بزرگ زندگی کنند به خانه‌های کوچک روی می‌آورند.این خانه‌ها نیز به دلیل کوچکی، زیبایی چندانی ندارند.پس چگونه می‌توان علی رغم کوچکی خانه‌ها، آنها را بزرگ، زیبا و جذاب جلوه داد و در عین حال از زیبایی آن لذت برد؟
ما چند پیشنهاد برای شما که به محیط خانه خود اهمیت می‌دهید، داریم که اگر به آنها عمل کنید مطمئناً خانه‌ای زیبا و محیطی دلچسب خواهید داشت.اگر به موارد زیر عمل کنید، می‌بینید که حتی در خانه‌های کوچک هم می‌توانید احساس شادی و دلبازی داشته باشید.
۱) ارتفاع (بلندی) اتاق خود را با استفاده از خطوط عمودی (یعنی از کف اتاق تا سقف) روی دیوار‌ها بیشتر مشخص کنید. از کاغذ دیواری‌های راه راه روشن یا کاغذ دیواری‌هایی که رنگ‌های نزدیک به هم دارند برای بلندتر به نظر رسیدن اتاق استفاده یا با رنگ‌های مکمل دیوار اتاق را به صورت راه راه رنگ کنید.
۲) قراردان یک فرش راه راه ظریف در عرض اتاق یا کفپوش چوبی (پارکت) باعث می‌شود که فضاها باریک ، پهن?تر به نظر برسند. به جای استفاده از آباژور روشن یا طرح‌های درهم برهم، یک رنگ خنثی را برای کفپوش اتاق به کاربرید. طرح‌های درهم برهم گیج کننده هستند .
۳) ایجاد یک نقطه کانونی با استفاده از رنگ‌های پررنگ روی دیوار و برجسته کردن آثار هنری یا وسایل تزیینی اتاق باعث می‌شود که توجه به آنها معطوف شود و به اندازه اتاق توجه چندانی نشود .
۴) در اتاق فقط لوازم کلیدی و مهم را قرار دهید، زیرا استفاده از لوازم زیاد باعث کوچک به نظر آمدن اتاق می‌شود و برای لوازم از الگو‌های محدود بهره ببرید. مثلاً می‌توانید برای مبل راحتی کرم رنگ (سوفا) از کوسن‌های طرح دار استفاده کنید تا جالب به نظر برسد یا از کاغذ دیواری با طرح گیاهان کوچک استفاده کنید.
۵) استفاده از لوازم هماهنگ با طراحی یا رنگ اتاق به بزرگ به نظر آمدن اتاق کمک می‌کند.
۶) اگر در آپارتمانی زندگی می‌کنید که به اندازه کافی بزرگ نیست تا بتوانید فضای کار یا اتاق خواب جداگانه داشته باشید، درها را کشویی کنید و پرده‌های سقفی را تا بزنید تا بتوانید فضای بهتری را داشته باشید.درهای کشویی به شما کمک می‌کنند تا در فضا‌های کوچک درهای ورودی - خروجی فضای کمتری را اشغال کنند .
۷) جلب توجه ناظران به سمت باغ و باغچه باعث می‌شود که ارتفاع کوتاه و اندازه کوچک اتاق به چشم نیاید. سعی کنید در‌ها و پنجره‌های بزرگتری را تعبیه کنید تا منظره بیرون به چشم بخورد .
۸) قرار دادن مبلمان در یک فضای کوچک، کاری است دشوار و چالش‌انگیز. در اتاق نشیمن از یک دست مبلمان راحتی ظریف استفاده کنید، چون بهتر از این است که مبلمان بزرگ را به هم فشرده در اتاق جای دهید .
۹) سعی کنید اتاق شما در هم برهم و بهم ریخته نباشد. اگر لباس‌ها را در راهروی ورودی (کریدور) قرار می‌دهید، روی دیوار میخ نکوبید تا آنها را آویزان کنید بلکه در گوشه‌ای از راهرو از قلاب برای انجام این کار استفاده کنید .
۱۰) قطعه‌های بلند اثاثیه می‌تواند توجه را از سقف کوتاه منحرف کند.
۱۱) رنگ خورشید - یعنی زرد کمرنگ - انتخابی عالی برای روشن و زنده به نظر رسیدن فضا است.
۱۲) سایه بنفش در فضاهای کوچک بسیار تاثیر‌گذار است، اما آن را با نقاط سفید رنگ در هم آمیزید .
۱۳) اگر رنگ قرمز را دوست دارید، اما می‌خواهید فضا بزرگ به نظر برسد، می‌توانید از صورتی کمرنگ یا یاسی استفاده کنید و فقط نقاط کمی ‌را با قرمز روشن در هم آمیزید.
۱۴) اگر چشم‌انداز باغ دارید از تزیینات سبز استفاده کنید تا فضای شما وسیع‌تر به نظر برسد.
۱۵) سعی کنید دیوار انتهایی فضاهای بلند و باریک را رنگ تیره بزنید تا مربع به نظر برسد .
۱۶) رنگ آبی آرامش بخش است. سایه‌های کمرنگ با زمینه خاکستری یا روشن باعث بزرگ تر جلوه دادن فضا می‌شود، چون این طور به نظر می‌رسد که دیوار‌ها عقب می‌روند .
۱۷) از قفسه‌های بلند و باریک استفاده کنید تا فضای کمتری را ایجاد کنند و از صندلی‌هایی استفاده کنید که دسته ندارند یا سعی کنید از صندلی‌های غذاخوری کم‌جا استفاده کنید.
۱۸) اگر فضا خیلی کوچک است از یک میز شیشه‌ای شفاف یا آکریلیک استفاده کنید تا فضا در هم برهم دیده نشود .
۱۹) لوازم آشپزخانه را از سقف یا دیوارها آویزان و از کمدهای عمودی استفاده کنید .
۲۰) از مبلمان ظریف و تخت‌های دوطبقه و وان حمام با کشوی بالای آن استفاده کنید تا در یک نگاه اجمالی فضا مرتب و کم‌اثاث دیده شود.

نوشته: پریسا جمهور