«عصر روز دهم» تجربه ای متفاوت در سینمای جنگ

▪ نام فیلم: عصر روز دهم ▪ کارگردان: مجتبی راعی، تهیه کننده: منوچهر محمدی، بازیگران: هانیه توسلی و ... ▪ خلاصه داستان: داستان این فیلم از خرمشهر و دوران جنگ ایران و عراق آغاز می شود …

▪ نام فیلم: عصر روز دهم
▪ کارگردان: مجتبی راعی، تهیه کننده: منوچهر محمدی، بازیگران: هانیه توسلی و ...
▪ خلاصه داستان: داستان این فیلم از خرمشهر و دوران جنگ ایران و عراق آغاز می شود و زندگی یک خانواده را به تصویر می کشد که جنگ باعث جدایی آن ها می شود و بعد از وقایع دیگری از جمله سقوط صدام و جنگ آمریکا و عراق آن ها همدیگر را پیدا می کنند.
▪ درباره کارگردان: از این کارگردان اثر معروف «تولد یک پروانه» را دیده اید.
دیگر آثار کارنامه کارگردانی او غزال، سفر به هیدالو و صنوبر (سال سخت در خمین) است. او سابقه درخشانی در فجرهای گذشته داشته است. «تولد یک پروانه» یک فیلم چند اپیزودی است که بارها از شبکه های تلویزیون پخش شده است.
▪ افراد موثر: طرح اولیه این پروژه سینمایی از مرحوم رسول ملاقلی پور کارگردان میم مثل مادر است.
▪ نظر منتقدان:
۱) راعی در این فیلم سنت گرایی، تاریخ و سیاست را به خوبی روایت کرده است، ضمن این که در وضعیت عراق فعلی توانسته است با تمام محدودیت ها کار را پیش ببرد.
۲)او توانسته است مفاهیمی چون ناامنی، فضای سیاسی، افراطی گری ها و ترورهای درون قومی را در قالب یک داستان رمانتیک نشان دهد.
۳) این اثر سینمایی به نزدیکی دو فرهنگ خیلی تاکید دارد و فصل های مشترک ایران و عراق را نشان می دهد. ضمن این که در روایت تاریخ مذهب شیعه خوب کار کرده و فضای تاریخی شهرهای مذهبی عراق، نجف و کربلا را به نوعی در فیلم گنجانده است.
۴) کارگردان فیلم سینمایی عصر روز دهم تلاش کرده است که باورهای مذهبی ایام دهه اول محرم را هم به نمایش بگذارد.
۵) فیلم نامه خوب با ساختی پرتحرک و فیلم برداری زبردستانه و بازی های در خور به همراه تصاویری جذاب باعث شده است کلیت کار خوب و قابل احترام باشد و احساسات لطیف تماشاگر را درگیر سازد.
▪ حواشی جذاب فیلم:
۱) این فیلم در اکران خصوصی، قبلا در خانه سینما به نمایش درآمده است.
۲) همچنین همسر و فرزندان مرحوم رسول ملاقلی پور نیز در این جلسه اکران حضور داشته اند.
۳) گفتنی است فیلم سینمایی عصر روز دهم نخستین پروژه سینمایی است که برای اولین بار در شهرهای مقدس کربلا و نجف تولید شده است.
۴) جالب است بدانید ملاقلی پور بعد از ارائه پروژه این فیلم، حتی سفرهایی نیز برای دیدن لوکیشن های فیلم، به کربلا داشته است. اما با مرگ او، پروژه به شکل دیگری و توسط مجتبی راعی از دیگر فیلم سازان سینمای کشور ساخته می شود.