نفس تازه در راه است

● با مجید برزگر کارگردان «فصل باران های موسمی» مجید برزگر، کارگردان «فصل باران‌های موسمی» یکی از ۲۷ کارگردانی است که فیلمش در بخش مسابقه آثار اول و دوم جشنواره فیلم فجر به نمایش …

● با مجید برزگر کارگردان «فصل باران های موسمی»
مجید برزگر، کارگردان «فصل باران‌های موسمی» یکی از ۲۷ کارگردانی است که فیلمش در بخش مسابقه آثار اول و دوم جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی‌آید. او پیش از این فیلم‌های کوتاه داستانی همچون جنبش واژه زیست، کابوس وحشتناک من، کوچه‌های باد، راه رفتن در مه، تصنیف قدیمی و غمناک عصر بارانی آسمار و ... را کارگردانی کرده بود. ساخت بیش از ۵۰ کلیپ، مستند و تیزر تبلیغاتی برای جشنواره فیلم فجر در دوره‌های گذشته از جمله کارهای اوست. گفت‌وگوی ما را با مجید برزگر درباره نخستین فیلم بلند سینمایی‌اش می‌خوانید.
آقای برزگر، بعد از ساخت آن‌همه فیلم کوتاه و کلیپ، فکر می‌کردیم زودتر از این نخستین فیلم بلندتان را شروع کنید. چرا این کار دیر اتفاق افتاد؟
من هم مثل همه فیلم اولی‌ها خیلی سخت شروع کردم. به هر حال اتفاقات زیادی افتاد و عمده‌اش این بود که دلم نمی‌خواست هر فیلمی را بسازم و ترجیح می‌دادم فیلم خودم را بسازم.
فیلمنامه «فصل باران‌های موسمی» چه ویژگی‌هایی داشت که تا امسال برایش صبر کردید؟
در این چند سال فقط بابت این فیلمنامه صبر نکردم. فیلمنامه‌های مختلفی بود که دوست داشتم کار کنم اما به دلایل مختلف امکان آن پیش نیامد. این فیلمنامه از کارهایی بود که کمی ما کوتاه آمدیم و قدری هم تهیه‌کننده کوتاه آمد تا در نهایت کار ساخته شد. این فیلم یک قصه شهری با محوریت نوجوان است و مشخصاتی داشت که از عهده‌اش برآیم.
علاقه‌مندی شما هم سینمای کودک و نوجوان است؟
مسئله فیلم یک مسئله اجتماعی شهری است درباره طبقه متوسط. علاقه‌مندی من این طبقه است حالا می‌تواند درباره هر چیزی باشد.
پس «درباره نوجوانان» است، نه برای نوجوانان.
درباره نوجوانان در سینمای ایران خیلی کم کار شده و به این قشر خیلی کم‌توجهی شده است. البته درباره کودکان فیلم زیاد داریم اما درباره نوجوانان خیلی کم فیلم ساخته شده است.
حالا که فیلم به مراحل نهایی رسیده، آیا به آن چیزی که روز اول مدنظرتان بود رسیدید یا نه؟
از هر کسی این سؤال را بپرسید، جواب منفی است. اما همان فیلمنامه‌ای که داشتیم ساختیم. از این نظر انجام شده، البته می‌توانست خیلی بهتر باشد.
در این دوره ما با ۲۷ فیلم اول و دوم در جشنواره مواجهیم، ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
حتماً خوب است، ممکن است اتفاق تازه‌ای نباشد اما اتفاق خجسته‌ای است و من فکر می‌کنم بخشی از غافلگیری‌های جشنواره امسال از همین فیلم‌های اول درمی‌آید، در این موضوع تردیدی نیست. به هر حال نیروهای جدید در راه هستند و حالا که فرصت کار برایشان پیش‌آمده باید به فال نیک گرفت و حتماً نفس تازه‌ای به سینمای ایران می‌آید.
از ساخت «فصل باران‌های موسمی» راضی هستید؟
بله، راضی‌ام.