۳۰ ژانویه ۲۰۰۴ ـ خودسوزی آواره ایرانی در کوالالامپور در برابر دفتر سازمان ملل ویژه آوارگان

۳۰ ژانویه ۲۰۰۴ غلامحسن انوری، ایرانی ۵۰ ساله که در خواست پناهندگی او دوبار از سوی دفتر سازمام ملل ویژه آوارگان در کوالالامپور رد شده بود و به حالت اعتراض مقابل این دفتر و در …

۳۰ ژانویه ۲۰۰۴ غلامحسن انوری، ایرانی ۵۰ ساله که در خواست پناهندگی او دوبار از سوی دفتر سازمام ملل ویژه آوارگان در کوالالامپور رد شده بود و به حالت اعتراض مقابل این دفتر و در برابر چشم دهها تن خود را آتش زد ه بود در بیمارستان درگذشت.
غلامحسن که دو سال و چند ماه پیش از این از طریق مرز بلوچستان پاکستان از ایران خارج شده و خود را به فدراسیون مالزیا رسانده بود در شهر کوالالامپور از شعبه دفتر سازمان ملل ویژه آوارگان تقاضای پناهندگی کرده بود و این دفتر پس از رسیدگی بدوی و تجدید نظر، درخواست او را به این دلیل رد کرده بود که متقاضی مدارک کافی ارائه نداده بود تا ادعای او را که بازگشت به وطن برایش مخاطره آمیز است ثابت کند.
غلامحسن ۲۶ ژانویه ۲۰۰۴ یادداشتی در پنج صفحه نوشت و سپس به روزنامه های محل اطلاع داد که عکاس به مقابل دفتر آوارگان بفرستند و آنگاه با تاکسی خود را به مقابل این دفتر رسانید. وی پس از پیاده شدن از تاکسی یادداشت را به سوی خبرنگاران افکند،شیشه کوچک بنزین را روی لباسش ریخت و با فندک آتش زد. یک روزنامه محلی نوشته بود که غلامحسن ساعتی پیش از خودسوزی یادداشت پنج صفحه ای اش را به دفتر آن روزنامه فاکس کرده بود.
در پی خودسوزی غلامحسین، پلیس کوالالامپور گفته بود که این ایرانی به طور غیر قانونی در مالزیا زندگی می کرد و یک بار مدعی شده بود که یک مالزیایی سرش کلاه گذارده و پول او را بالا کشیده است و در نتیجه تا پایان رسیدگی و احقاق حق باید در مالزیا باقی بماند. پرونده اخراج غلامحسن از مالزیا در دست تکمیل بود که خود را آتش زد.