علائم کمبود ۲ هورمون زنانه

پروژسترون و استروژن هورمون‌های مهم زنانه محسوب می‌شوند که نقش مهمی در فرآیند باروری دارند. کمبود این هورمون‌ها در بدن باعث پیدایش اختلالات متعددی می‌شود. کمبود پروژسترون …

پروژسترون و استروژن هورمون‌های مهم زنانه محسوب می‌شوند که نقش مهمی در فرآیند باروری دارند. کمبود این هورمون‌ها در بدن باعث پیدایش اختلالات متعددی می‌شود. کمبود پروژسترون نه تنها در زنان میانسال مشاهده می‌شود، بلکه در زنان و دختران جوان نیز شایع بوده و باعث بروز علائم متعددی می‌شود.
افسردگی یکی از علائم شایع کمبود پروژسترون در زنان است و درمان نشدن آن باعث پیدایش علائم شدید افسردگی و اختلالات روانی می‌شود.
کاهش میزان ترشح پروژسترون یکی از علل ایجاد بی‌خوابی در زنان است. از طرف دیگر تحقیقات نشان می‌دهد، افزایش علائم قبل از قاعدگی مانند استرس، زودرنجی و دمدمی مزاج بودن از علائم کاهش پروژسترون است.خستگی‌های مزمن بویژه در دختران جوان حتی پس از بهره‌مندی از خواب کافی شبانه از علائم فقر پروژسترون است. قاعدگی نامنظم و غیرطبیعی، یا سیکل‌های ماهیانه‌ای که دوره آن به جای ۲۸ روز یک‌بار هر ۲۰ روز یک بار اتفاق می‌افتاد. همچنین در زنان مبتلا به فقر پروژسترون، احتمال چاقی شکمی در ناحیه شکم یا کاهش حافظه و دیگر علائمی مانند عفونت ادراری، درد مفاصل، ایجاد فیبروم و تغییر اشتها افزایش پیدا می‌کند.تحقیقات نشان می‌دهد، استرس یکی از دلایل کاهش ترشح پروژسترون و اختلال در تخمک گذاری است.
عوامل دیگری مانند رژیم غذایی عاری از سبزیجات یا موادغذایی سرشار از استروژن یا مصرف قرص‌های ضدبارداری باعث برهم خوردن تعادل میان استروژن و پروژسترون و کاهش ترشح این هورمون می‌شود.
اختلال در عملکرد غده تیروئید و پرکاری تیروئید و همچنین روش‌های هورمون درمانی از دیگر عوامل کاهش ترشح پروژسترون است.
نقش استروژن در سلامت بدن اهمیت بسیاری دارد. پیشگیری از ابتلا به حملات قلبی و پوکی استخوان و جلوگیری از ابتلا به یائسگی زودرس از خواص این هورمون در بدن است. همچنین نقش این هورمون در دوران بارداری و پس از آن قابل‌توجه است.کاهش ترشح هورمون استروژن دلایل متعددی دارد. زنانی که عمل جراحی هیسترکتومی (بیرون آوردن رحم) روی آن‌ها انجام شده و زنان مبتلا به سردردهای میگرنی ناشی از تغییرات هورمونی بیشتر مشاهده می‌شود. یائسگی عمده دلیل ایجاد کاهش میزان استروژن در زنان میانسال است. کاهش وزن ناگهانی، انجام تمرینات سخت ورزشی و اختلال در عملکرد غده تیروئید از دیگر علل کاهش هورمون استروژن در زنان است.کاهش ترشح استروژن در زنان جوان اغلب با علائمی مانند گرگرفتگی، خشکی پوست و درد مفاصل همراه است. عرق‌های شبانه، خستگی و اختلالات شناختی نیز از دیگر علائم کاهش استروژن در زنان است. کاهش استروژن در افزایش احتمال تپش قلب، دردهای مفصلی و درد کمر نیز مؤثر است.هورمون درمانی و پیروی از رژیم‌های غذایی کم‌چرب و سرشار از میوه و سبزی و پرهیز از مصرف کلم، انگور، ذرت و پیاز و مصرف موادغذایی مانند گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات از روش‌های رفع علائم ناشی از کمبود استروژن خون است. همچنین مصرف میوه‌هایی مانند انواع توت، سیب و دانه‌هایی مانند بذر کتان نیز حاوی استروژن بوده و در افزایش این هورمون در خون نقش دارد.