ریشه های ناشنوایی و کم شنوایی در نوزادان و کودکان

● نجواهایی در سکوت نوزادی که به دنیا می آید از طریق حواس پنجگانه خود با دنیا ارتباط برقرار می کند و دائماً در حال یادگیری است. در این میان، حس شنوایی از اهمیت ویژه یی برخوردار …

● نجواهایی در سکوت
نوزادی که به دنیا می آید از طریق حواس پنجگانه خود با دنیا ارتباط برقرار می کند و دائماً در حال یادگیری است. در این میان، حس شنوایی از اهمیت ویژه یی برخوردار است به طوری که هر گونه کاهش شنوایی می تواند برای آینده وی مشکل آفرین باشد. بدیهی است که اگر این کاهش شنوایی شدید یا عمیق باشد تاثیر جبران ناپذیری بر تکلم آتی وی خواهد داشت، لذا ضروری است به محض احساس کم شنوایی در نوزاد یا کودک با پزشک مشورت کنید. خوشبختانه تست های ویژه یی برای ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان وجود دارد و اگر معلوم شود نوزاد یا کودک دچار کاهش شنوایی است برنامه های توانبخشی ویژه یی برای آموزش آنان وجود دارد. در این مبحث علل شایع کاهش شنوایی نوزادان و کودکان را ذکر خواهم کرد. ابتدا علت های کاهش شنوایی را در نوزادانی که با کاهش شنوایی به دنیا می آیند، بیان می کنیم؛
۱) زمینه ارثی و اختلالات ژنتیکی
۲) عفونت های ویروسی مادر هنگام حاملگی مثل سرخجه که در این مورد باید گفت عفونت هایی خطرناکند که در سه ماهه اول حاملگی مادر را مبتلا کرده باشند.
۳) مصرف داروهای مخرب سیستم شنوایی در سه ماهه اول حاملگی مثل «کینین»، «کلروکین»، «جنتامایسین»، «امیکاسین» و «توبرامایسین». در این مورد لازم به تذکر است که آسیب پذیری سیستم شنوایی جنین مستقل از مادر است، یعنی ممکن است با مصرف دارو شنوایی مادر آسیبی نبیند، ولی شنوایی جنین آسیب ببیند.
۴) نارس به دنیا آمدن نوزاد
۵) قرار گرفتن مادر در معرض اشعه ایکس (رادیولوژی) در سه ماهه اول حاملگی
۶) وارد آمدن ضربه به مادر در دوران حاملگی
● علل کاهش شنوایی در کودکانی که در بدو تولد شنوایی نرمالی داشته اند و به تدریج دچار کاهش شنوایی شده اند؛
۱) زمینه ارثی
۲) عفونت باکتریایی گوش
۳) عفونت های ویروسی مثل اوریون
۴) مصرف داروهای مخرب سیستم شنوایی
۵) اختلالات متابولیسمی مثل بیماری های کلیوی و کم کاری تیروئید.
● ریسک فاکتورهایی که اگر در نوزادی دیده شدند باید از نظر سیستم شنوایی بررسی کامل شود؛
۱) سابقه خانوادگی کم شنوایی
۲) عفونت های مادر هنگام حاملگی
۳) ناهنجاری های سر و گردن مثل ناهنجاری لاله گوش یا وجود شکاف کام
۴) وزن کمتر از ۱۵۰۰ گرم (هنگام تولد)
۵) زردی نوزادی به حدی که نیاز به تعویض خون داشته باشد.
۶) مننژیت باکتریایی
۷) مشکلات شدید نوزاد هنگام تولد
حدود ۵۰ درصد نوزادانی که با مشکل شنوایی به دنیا می آیند یا به تدریج دچار آن می شوند، هیچ کدام از ریسک فاکتورهای فوق را ندارند و اینجاست که ضرورت توجه والدین به عدم واکنش طبیعی کودک به صداها روشن می شود.

دکتر محمدحسن عامری
متخصص گوش،حلق و بینی و جراحی سر و گردن