الماس و کاربردهای آن

الماس تنها سنگ قیمتی تک عنصری است و بقیه گوهرها دو یا بیشتر عنصر دارند مثلا یاقوت از آلومینیوم , اکسیژن و زمرد از اکسیژن , آلومینیوم, سیلیسیوم, بریلیوم تشکیل شده است. الماس کانی …

الماس تنها سنگ قیمتی تک عنصری است و بقیه گوهرها دو یا بیشتر عنصر دارند مثلا یاقوت از آلومینیوم , اکسیژن و زمرد از اکسیژن , آلومینیوم, سیلیسیوم, بریلیوم تشکیل شده است.
الماس کانی است که از کربن خالص تشکیل شده است با فرمول شیمیایی (C) . شناسنامه سنگ ها با دو فاکتور فرمول شیمیایی و ساختار کریستالی مشخص می شود که فرمول شیمیایی نوع و تعداد اتم ها را مشخص می نماید و ساختار کریستالی چگونگی قرار گرفتن اتم ها نسبت به یکدیگر را نشان می دهد این دو فاکتور باید با هم ذکر شوند مثلا الماس با فرمول شیمیایی C و ساختار کریستالی ISOMETRIC=CUBIC: که یک مکعب است که از تمام زوایا مساوی و یکسان است.
الماس ها که کیفیت جواهری دارند باید ۹۵/۹۹ درصد کربن خالص باشند.
برای شکل گیری یک گوهر احتیاج به حرارت و فشار خاصی است برای الماس حرارت و فشار بالا احتیاج است جایی که الماس شرایط شکل گیری دارد عمق ۱۲۰ الی ۲۰۰ کیلومتری زمین است. الماس بوسیله آتشفشان ها به سطح زمین می آیند. قدیمی ترین الماس ها ۵/۲ بیلیون سال پیش و جدیدترین آن ها ۴۵ میلیون سال عمر دارند الماس برای اولین بار ۵۰۰ سال قبل از میلاد در هندوستان پیدا شد و برای ۲۰۰۰ سال هندوستان تنها منبع الماس بوده است و بعد از آن در برزیل الماس کشف شد ولی حجم آن مختصر بود , در سال ۱۸۷۰ میلادی در آفریقای جنوبی الماس کشف شد و انقلابی در تجارت الماس به وجود آمد.
معدن سیبری واقع در روسیه تولید بیشتری از آفریقای جنوبی دارد.
الماس های مستخرجه هر معدن با معدن دیگر متفاوت بوده و این تفاوت بین الماس های هر معدن که در زمانهای مختلفی استخراج شده اند وجود دارد. بنا بر این درصد گوهر استحصالی در هر زمان متفاوت است. از کل الماس ها ۲۵ درصد فقط کیفیت گوهری دارند که در صنعت جواهرات استفاده می شوند, سالانه نزدیک به ۲۰۰ میلیون قیراط الماس صنعتی لازم است که ۷۵ درصد آن به صورت مصنوعی تامین می شود.
● موارد استفاده الماس صنعتی عبارتند از :
▪ مته های حفاری چاه های نفت و گاز
▪ دستگاه های برش یا ساینده
▪ تولید قطعات اپتیک بوسیله تراش با الماس
▪ برای قطعاتی از موتورهای جت که احتیاج به درجه حرارت بالا دارند
▪ مصارف دندانپزشکی و مته های دندانپزشکی و تیغ های جراحی و تراش داخل رگها
▪ به عنوان خنک کننده ( Heatsink ) قطعات ( چون الماس هدایت حرارتی بالایی دارد)
▪ در لوازم الکترو مغناطیسی پیشرفته مانند ویدئو
▪ در ساخت پنجره فضاپیمای پایونیر
الماس برای اولین بار در قرن اول میلادی به اروپا رسید و تا زمان رنسانس در دست خانواده های سلطنتی بود ولی بعد از زمان رنسانس تجارت بین هند و اروپا موجب فراوانی آن در اروپا شد. در سال ۱۸۰۰ میلادی الماس از برزیل به اروپا وارد شد ولی قابل باور نبود که موجب شد الماس های برزیل را از طریق هند وارد کنند و بعد از آن در دوره ویکتورین ( عصر ماشین بخار ) رونق اقتصادی موجب رونق یافتن تجارت الماس گردید و همچنین موجب بالا رفتن کیفیت تراش الماسها شد. حدود ۱۰۰ سال پیش الماس وارد آمریکا شد و در دهه ۳۰ منرپیشه ها با استفاده از الماس در فیلم ها موجب همه گیر شدن استفاده از الماس و رونق اقتصادی در آمریکا شدند.