۲۲ ژانویه ۲۰۰۷ ـ ژانویه ۲۰۰۷ و یادی از دوران رقابت: یک بانو، یک سیاهپوست، یک هیسپانیک و یک لیبرال جنوبی

با این که به چهارم نوامبر ۲۰۰۸ و دور بعدی رای گیری برای انتخاب چهل و چهارمی رئیس جمهوری ایالات متحد آمریکا ۲۱ ماه و ده روز فاصله بود، تا ۲۲ ژانویه ۲۰۰۷ چهار سیاستمدار این کشور …

با این که به چهارم نوامبر ۲۰۰۸ و دور بعدی رای گیری برای انتخاب چهل و چهارمی رئیس جمهوری ایالات متحد آمریکا ۲۱ ماه و ده روز فاصله بود، تا ۲۲ ژانویه ۲۰۰۷ چهار سیاستمدار این کشور وابسته به حزب دمکرات خود را نامزد احراز این مقام کرده بودند. نامزدهای دمکرات ممکن بود که به تدریج بازهم بیشتر هم بشوند. در آن روز قرار شده بود که کنوانسیون سراسری هر حزب آمریکا در اواسط سال ۲۰۰۸ نامزد حزب را که یک تن خواهد بود از میان داوطلبان برحسب آراء و الکتورهایی که در طول انتخابات مقدماتی میان حزبی به دست آورند تعیین کند و قاعدتا (!) این نامزد، فردی را که باید معاون او باشد معرفی خواهد کرد و این دو که نامشان در یک تیکت خواهد بود از مردم برای روز انتخابات عمومی تقاضای رای خواهند کرد.
چهار سیاستمداری که در ژانویه ۲۰۰۷ باشتاب زیاد خود را به عنوان «دمکرات» نامزد کرده بودند عبارتن بودند از:
-- هیلری کلینتون (سناتور نیویورک و بانوی اول آمریکا در هشت سالی که در بیستم ژانویه ۲۰۰۱ پایان یافت، فردی سنتریست، تا حدی زودرنج، دارای اندکی حالت خشونت و حامی همگانی کردن بیمه درمانی آمریکاییان).
-- «باراک حسین اوباما» میانسال و سیاهپوست دورگه (مادرش سفیدپوست آمریکایی و پدرش سیاهپوست کنیایی)، سناتور جونیور (نخستین بار) ایالت ایلی نوی، ناشناخته برای جامعه سراسری آمریکا، مشاور قضایی و ظاهرالیبرال.
-- جان ادواردز میانسال، سناتور سابق ایالت کارولینای شمالی که در انتخابات نوامبر ۲۰۰۴ نامزد معاونت جان کری بود، متنفر از بوروکراسی و سیاستبازی و فعالیت لابی ییستها در دستگاههای مقننه و اجرایی، ناسیونالیست - لیبرال جنوبی (ملی گرای چپ) و هوادار پرداختن دولت به امور داخلی (اولویت قائل شدن برای امور داخلی کشور).
-- بیل ریچاردسون: هیسپانیک (دو رگه سرخپوست و سفید پوست)، فرماندار ایالت نیومکزیکو. وزیر انرژی در کابینه کلینتون و یک دوره نماینده آمریکا در سازمان ملل، لیبرال چپ و هوادار سازش آمریکا با ملل دیگر و خودداری از تهدید و بکار بردن زور.
نظر سنجی هایی انجام شده تا ۲۲ ژانویه ۲۰۰۷، «درصد» هواداران بانو کلینتون را بیش از سه نامزد دیگر نشان می داد.
این تفاوت نژادی نامزدها که حزب دمکرات آمریکا از آن حمایت می کرد حکایت از توجه این حزب به تحول تفکر آمریکاییان در پی اشغال نظامی عراق و تغییر ترکیب جمعیت بر اثر مهاجرت های تازه دارد. چهار نامزد از فرصتی که کاهش محبوبیت حزب جمهوریخواه به دست داده استفاده کرده و در نامزد شدن پیشدستی کرده بودند. با این که تا انتخابات نوامبر ۲۰۰۸ ممکن بود تحولات دیگری در سطح جهان در رابطه با آمریکا روی دهد و نظر آمریکاییان تغییر یابد، ولی نتایج انتخابات پارلمانی نوامبر سال ۲۰۰۶ نشان داده بود که بعید است رئیس جمهوری آینده آمریکا از حزب جمهوریخواه باشد.
در هر حال قرارگرفتن یک بانو، یا یک سیاهپوست دورگه، و یا یک هیسپانیک در صدر کشور ۳۰۰ میلیونی آمریکا و یا معاونت آن (هرچند با کمک مالی و اعمال نفوذ کمپانی های بزرگ، اصحاب منافع و صاحبان شبکه های تلویزیونی و ...)، یک رویداد تاریخی خواهد بود. عادت براین است که در کنوانسیون سراسری احزاب، یکی از نامزدها را راضی به قبول معاونت نامزد پرطرفدار در کنوانسیون کنند و به نامزدهای دیگر وعده وزارت و مقاماتی از این دست بدهند.
در فاصله ای که تا کنوانسیون نمایندگان دو حزب وجود داشت (از ژانویه ۲۰۰۷ تا آگوست ۲۰۰۸) و در این دوره، این فاصله بیش از هر دوره دیگر در طول تاریخ ایالات متحده بود!، کاکس های ایالتی احزاب (کمیته ها) نظر خود را نسبت به نامزدها ابراز داشتند و برپایه این رای گیری های مقدماتی داخلی حزب، نمایندگان هر حزب برای کنواسیون تعیین شدند و نامزدی که نمایندگان (الکتورهای) بیشتری در کنوانسیون داشت نامزد حزب شد.
تا ۲۲ ژانویه ۲۰۰۸ شمار داوطلبان نامزدی هریک از دو حزب اصلی آمریکا به هشت تن رسیده بود و جو بایدن سناتور خندان و جوک گوی ایالت خیلی کوچک و کف دستی دلیور هم خودرا نامزد کرد. ریچاردسون با اینکه در کاکس های ایالتی حزب دمکرات چهارم شده بود (احتمالا به صلاحدید حزب) داوطلبی خود را برای نامزدی پس گرفته بود. نامزدهای پیشتاز از حزب دمکرات تا ۲۲ ژانویه ۲۰۰۸ همچنان هیلری کلینتون، اوباما و ادواردز بودند. در میان داوطلبان پیشرو نامزدی حزب جمهوریخواه یک واعظ پروتستان و یک مورمن دیده می شدند. این نخستین بار بود که یک واعظ (پستور کلیسا) در کشوری که قانون اساسی اش کلیسا را از سیاست (دولت) جدا کرده است نامزد مقام ریاست جمهوری شده بود.
در کنوانسیون حزب دمکرات "باراک اوبا" که شبکه های تلویزیونی آمریکا اورا بزرگ و مطرح ساخته بودند (!) با اندک تفاوت در شمار الکتورها، نامزد حزب شد و "جو بایدن" نامزد دیگر را نامزد معاونت خود کرد. کنوانسیون حزب جمهوریخواه نیز سناتور ۷۲ ساله و اسیر جنگی سابق جان مک کین را نامزد این حزب کرد و او بانو "سارا پیلن" فرماندار آلاسکا را نامزد معاونت اعلام داشت که در انتخابات نوامبر ۲۰۰۸ همچنانکه پیش بینی شده بود حزب دمکرات برنده قوه مجریه و اکثریت دو مجلس کنگره شد و باراک اوباما از نیمروز بیستم ژانویه ۲۰۰۹ به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا کار خودرا آغاز کرد.