عکس؛ یک فوکوس بر زندگی

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی... در سفر است که می‌توانیم با چشمان‌مان هنر نگریستن را در خودمان پرورش بدهیم. با سفر هست که می‌توانیم تفاوت دیدن و نگریستن را کشف کنیم. در ادامه …

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی... در سفر است که می‌توانیم با چشمان‌مان هنر نگریستن را در خودمان پرورش بدهیم. با سفر هست که می‌توانیم تفاوت دیدن و نگریستن را کشف کنیم.
در ادامه آورده است: تا زمانی که دوربین نداشتم مفهوم ثانیه را درک نمی‌کردم. اما حالا می‌دونم که ثانیه واقعیت مهمیه که نمیشه ازش غافل شد. ثانیه به ما نشون می‌ده فاصله عمل کردن تا عمل نکردن چقدر کوتاهه. ثانیه‌ها هستند که به ما می‌گویند این راهی که انتخاب کردیم آیا ما رو به مقصد می‌رسونه یا نه. ثانیه‌ها هستند که تغییر را برامون قابل لمس می‌کنند. ثانیه‌ها هستند که می‌گویند فرصتی را که برات پیش اومده استفاده کن و ازش راحت نگذر.
در عکاسی یاد گرفتم که برای اینکه عکسم خوب و واضح و شفاف باشه فوکوس کنم روی سوژه. این فوکوس چقدر معنای گسترده ای داره. می‌تونم فوکوس کنم روی سوژه، روی تنظیمات دوربین و روی باتری دوربین. خیلی چیزها هست که باید توجهم را بهش بدم. توجه؟ بله توجه. توجه کنم روی زندگیم. روی اهدافم. روی کارم. روی عمری که تا اینجا از خدا گرفتم. تا به حال به این فوکوس اینجوری نگاه نکرده بودم. حالا چه اشکالی داره که وقتی دوربینم را روی مشکلم زوم می‌کنم فوکوس را روی مشکل نگذارم و تو ذهنم بگردم ببینم این مشکل چطور به وجود اومد. فوکوس کنم روی حل مشکلاتم. فوکوس واژه گسترده و عمیقی است. وقتی دوربین دستمه و دارم عکس می‌گیرم توجهم میره به یک لبخند، به یک اشک، به یک صورت مهربون، به یک نگاه غمگین، به شیطنت یه بچه، به خردمندی یه پیرمرد. وقتی دوربین دستمه و دارم عکس می‌گیرم توجهم میره به سمت زندگی و ذهنم درحال ارزیابیه. کیفیت و کمیت زندگی آدم‌ها حالا دیگه برام مهم شده. کیفیت زندگی خودم هم برام مهم شده. من با زندگیم چه کردم؟
از قدیم‌ها بهمون گفتن که اگر می‌خواهید کسی بشین خوب یاد بگیرید. من هم همین نظر را دارم. آموختن بهترین هنره که ما باید به داشتنش افتخار کنیم. ببینیم بزرگان عکاسی چه نکاتی را گفتند و اون‌ها زندگی را چطور دیدند. افرادی مثل انسل آدامز، ‌هانری کارتیه برسون و یا مارگارت بورک وایت. فقط هم فکرمون این نباشه که عکاسی را فرموله یاد بگیریم. سعی کنیم یادبگیریم که چطور خودمون راهی اختراع کنیم. چطور خلاق باشیم و هزاران چطور دیگه.