لرستان؛ نمایشگاهی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی

آثار بجا مانده در مناطقی مانند غارهای همیان، میرملاس، قمری، پاسنگر، گرارجنه و کلماکره و دره هلیلان نشان دهنده سابقه سکونت انسان در این استان از ده ها هزار سال پیش است. مفرغ …

آثار بجا مانده در مناطقی مانند غارهای همیان، میرملاس، قمری، پاسنگر، گرارجنه و کلماکره و دره هلیلان نشان دهنده سابقه سکونت انسان در این استان از ده ها هزار سال پیش است.
مفرغ لرستان که بازمانده قوم کاسیان در ۳۰۰۰ سال پیش است، از ارزش بالایی برخوردار است. بنا به گفته بعضی کارشناسان لرها از اخلاف ایشان هستند. لرستان در زمان ساسانیان جزو سرزمین پهله یا پهلو بوده است. آثار باستانی و تاریخی زیادی از این دوران مانند قلعه فلک‌الافلاک، گرداب سنگی، پل تاریخی پلدختر بر جای مانده است. عشایر لر مردمانی ساده و میهمان‌نوازند که هنوز پاره ای از خصوصیات قومی و نژادی دوران ساسانی و زرتشتیان در میان آنان از جمله قسم خوردن به شعله آتش، نور و مهتاب باقی است.
● موقعیت جغرافیایی
لرستان سرزمینی است کوهستانی که رشته کوه‌های زاگرس بیشتر سطح آنرا در بر گرفته است. قسمت‌های شمال، شمال غربی و شرق استان (شهرستان‌های بروجرد، درود، ازنا، الیگودرز و الشتر) دارای زمستان‌های پر برف و بسیار سرد و تابستان‌های معتدل هستند. قسمت‌های مرکزی استان (شهرستان خرم آباد) دارای زمستان‌های معتدل و تابستان‌های نسبتا گرم هستند. قسمت‌های جنوبی استان (شهرستان پلدختر) دارای زمستان‌های معتدل و تابستان های گرم هستند.
آثارتاریخی بجامانده ازتاریخ کهن این منطقه ازسرزمینمان به حدی زیاد است که در یک یا دو شماره نمی‌توان به آن پرداخت در این شماره باقلعه فلک افلاک و چندغاردیدنی آن آشنا می‌شویم و دیگرآثار تاریخی وجاذبه‌های دیدنی آن را درفرصتی دیگر معرفی می‌کنیم.
این سرزمین همچون طبیعت زیبا و آثارتاریخی ارزشمند خود اندیشمندان بسیاری را در دامان خود پرورده است. آشنایی با این چهره‌های ماندگارکشور ما از این خطه نیز به‌طور حتم برای خوانندگان عزیز بسیار مفید خواهد بود.