خانه خوب کجاست؟

وقتی می‌خواهید خانه جدیدی بخرید، احتمالا اولین نکته‌هایی که به آنها توجه می‌کنید، قیمت و نقشه منزل است. «پوستر» این هفته «سلامت» می‌خواهد به‌تان بگوید که به جز این معیارها باید …

وقتی می‌خواهید خانه جدیدی بخرید، احتمالا اولین نکته‌هایی که به آنها توجه می‌کنید، قیمت و نقشه منزل است. «پوستر» این هفته «سلامت» می‌خواهد به‌تان بگوید که به جز این معیارها باید معیار دیگری را هم جدی بگیرید: سلامت. بله، باید خانه‌تان را از نظر شاخص‌های سلامت هم بسنجید. برای این منظور می‌توانید از پوستر این هفته سلامت کمک بگیرید.
● اسکلت خانه‌تان بتنی است یا آهنی؟
شاید مهم‌ترین عامل در انتخاب یک خانه، مقاوم بودن ساختمان در برابر زلزله باشد. به طور کلی، اسکلت بتنی بیشتر از اسکلت آهنی در برابر زلزله مقاوم است. در سازه‌های فولادی، نوع اتصالات و نیز مهاربندی خیلی اهمیت دارد. اما در سازه‌های بتنی، چیزی که مهم است، نوع بتن مصرفی و تعداد و قطر میل‌گردهای استفاده‌شده در آن است. اگر بتوانیم طی زمان ساخته‌شدن ساختمان از یک کارشناس قابل اعتماد مشورت بگیریم و این اطلاعات را به دست آوریم، راحت‌تر می‌توانیم ساختمانی مقاوم انتخاب کنیم. اما اگر نتوانستیم از چنین مشاوری بهره بگیریم، باید همین سوالات را از مالک ساختمان بپرسیم و پاسخ‌های او را با یک کارشناس خبره در میان بگذاریم. نکته‌ای که خودمان هم می‌توانیم از لحاظ پایداری ساختمان در برابر زلزله کنترل کنیم، ابعاد ستون‌ها در طبقات مختلف و پارکینگ است که آیا اصلا با توجه به تعداد طبقات و بار وارد شده از طرف آنها، این ستون‌ها جوابگو هستند یا خیر؟
● کف پوشتان بهداشتی است؟
در بازار ایران، رایج‌ترین کف‌پوش‌ها برای پوشاندن کف منزل‌تان، کف‌پوش‌هایی از جنس سنگ، سرامیک، چوب، موزاییک و موکت است. یکی از موارد استفاده از سنگ، مفروش کردن کف آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی است؛ چون می‌توان روی آن از انواع محلول‌های شستشو و ضدعفونی کننده استفاده کرد. صیقل دادن سنگ‌ها بعد از نصب، روشی برای از بین بردن میکروب‌های بین درز سنگ‌ها است.
● موزاییک چندان بهداشتی نیست؛ چون درزهای آن قابل دسترسی نیست.
پارکت را به دلیل مقاومت پایین‌اش در مقابل رطوبت، با موادی مانند پولیستر یا پی‌وی‌سی می‌پوشانند که بسیار مضر است و تماس با آن در صورت برهنه بودن پا کاملا غیربهداشتی است و می‌تواند باعث حساسیت پوستی شود. از مشکلات دیگر این کف‌پوش، آتش‌زا بودن آن است.
موکت بهتر است از الیاف طبیعی تهیه شده باشد. موکت فرش‌های جدید که در بازار ایران رواج یافته، چندان بهداشتی نیستند. الیاف موکت باید به گونه‌ای باشد که قابلیت تمیز کردن داشته باشد و در غیر این صورت، قارچ‌ها در محیط گرم و تاریک آن به راحتی رشد می‌کنند.
● سیستم تهوی‌اش جواب می‌دهد؟
ـ در ورود و خروج هوا به داخل ساختمان ۳ روش وجود دارد:
ـ نفوذ هوا: هوا از طریق شیار پنجره‌ها، زانوها و درزهای در و دیوار جریان می‌یابد.
ـ جریان طبیعی هوا: با باز کردن درها و پنجره‌ها می‌توان ورود هوای تازه را به داخل ساختمان‌ها امکان‌پذیر کرد.
ـ گردش مکانیکی هوا: با استفاده از فن می‌توان گردش اجباری هوا را ایجاد کرد. سیستم‌های تهویه مطبوع، گردش هوا را در داخل ساختمان‌ها میسر می‌کنند و هوای تازه را به داخل ساختمان می‌مکند و هوای آلوده داخل ساختمان‌ها را به بیرون منتقل می‌کنند. این سیستم‌ها در عین حال می‌توانند درجه هوای درون منزل را تعدیل کنند و با فیلترهایی که دارند، آلاینده‌های هوا را جذب کنند. وسایل سرمایشی و گرمایشی قدیمی مثل شوفاژ و کولر فقط هوای منزل را از نظر درجه حرارت تنظیم می‌کنند و نقش موثری در تبادل هوا و حتی پاک کردن آن از آلاینده‌ها ندارند.
● پنجره‌هایتان سالم است؟
ـ پنجره خوب، پنجره‌ای است که حداقل این ۴ خصوصیت داشته باشد:
ـ عایق حرارتی باشد و از اتلاف گرما جلوگیری کند.
ـ عایق صوتی باشد و از ورود صداهای مزاحم به داخل ساختمان جلوگیری کند.
ـ با درزبندی مناسب از ورود گرد و خاک به داخل ساختمان جلوگیری کند.
ـ به راحتی قابل شستشو و تمیز کردن باشد.
● ساختمان چند واحدی
خیلی‌ از کارشناسان معتقدند که تعداد مطلوب واحدهای یک آپارتمان، ۱۵ تا ۳۰ واحد است؛ چون کمتر از این تعداد، مدیریت ساختمان را سخت می‌کند و بیشتر از این تعداد هم باعث شلوغی طبقات و راهروها می‌شود. تعداد واحدهای موجود در هر طبقه هم اهمیت دارد؛ مخصوصا اگر واحدها در هر طبقه کنار هم قرار گرفته باشند و درب آنها نزدیک به هم باز شود. بهترین حالت در مورد آپارتمان‌های چند واحدی در یک طبقه، آپارتمان‌های مقابل هم یا آپارتمان‌های نیم‌طبقه است. البته چه بهتر که در هر طبقه فقط یک واحد باشد؛ یا حداقل هر واحد در هر طبقه، راهرویی مخصوص به خود داشته باشد.