۱۵ ژانویه  ـ سالروز در گذشت پدر عکس خبری ؛ مردی که نوشتن با دوربین را رواج داد

۱۵ ژانویه سالروز درگذشت « متیو بریدی » پدر عکس خبری است که در سال ۱۸۹۶ در ۷۲ سالگی در گذشت . وی با این عمل ، حرفه روزنامه نگاری را تکمیل کرد. متیو که با تشکیل یک گروه عکس ، جنگ داخلی …

۱۵ ژانویه سالروز درگذشت « متیو بریدی » پدر عکس خبری است که در سال ۱۸۹۶ در ۷۲ سالگی در گذشت . وی با این عمل ، حرفه روزنامه نگاری را تکمیل کرد.
متیو که با تشکیل یک گروه عکس ، جنگ داخلی امریکا را پوشش داد گفته است که بعضی روزنامه نگاران با قلم می نویسند و پاره ای دیگر با دوربین و فرق در این است که نوشته با قلم را می توان تحریف کرد و عکس را نه . پس، عکس عین حقیقت را منعکس می کند ؛ زیبا یا زشت . فرق دیگر این است که نوشته نیاز به سواد خواندن دارد و درک عکس به سواد و دانستن زبان خاص نیاز ندارد ، یک زبان بین المللی برای باز گو کردن حقایق است که هر کس می تواند آن را درک کند . یک عکس تنها می تواند داستانی را بیان کند که اگر به رشته تحریر در آید یک کتاب قطور خواهد شد. یک کتاب عکس را می توان در کمتر از یک ساعت خواند ، ولی همین کتاب اگر به صورت «نوشته» باشد دست کم یک هفته وقت می گیرد و مطالب آن هم خیلی زود هم از ذهن خارج می شود ؛ تازه تاثیر عکس را که یک سند غیر قابل انکار است ندارد. به همین دلیل متیو «روزنامه نگار با دوربین » را از ساختن صحنه منع کرده و آن را خیانت به حرفه روزنامه نگاری خوانده است که مرتکب، سزاوار اخراج از این حرفه است.
متیو که صحنه های دلخراش جنگ کریمه اورا به فکر ابداع حرفه عکس خبری انداخت در جریان جنگ خونین و پرتلفات داخلی آمریکا که نوعی برادر کشی بود از افراد گروه خود خواسته بود که صرفا سراغ گرفتن عکس از افسران و ژنرالها و رژه سربازان نروند ؛ از خرابیها ، چاله های انفجار ، اجساد رهاشده و زخمی ها عکس بردارند تا هرکس که آنها را مشاهده کند از هر جنگی متنفر شود و عمر جنگ پایان یابد.
با همین فکر ، وی عکسهایش را در سر چهار راههادر ویترین قرار می داد تا تنفر عمومی از جنک برانگیخته شود . عکسهای متیو به صورت کتاب در آمده و در هر موزه یک تالار را به خود اختصاص داده است . جنگ داخلی آمریکا در سال ۱۸۶۵ پایان یافت.
«متیو بریدی » که در سال ۱۸۲۳ در ایالت نیویورک به دنیا آمده بود به تکمیل دوربین عکاسی و پیشرفت فن چاپ عکس و عکسبرداری و هنر پرتره برداری کمک بسیار کرد.