ده روش طبیعی برای دور کردن استرس از خود

محققان پژوهش‌های بسیاری انجام داده و روش‌های طبیعی مقابله با استرس را که این روزها جزء جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌ها شده است، یافته‌اند. اگر مبتلا به افسردگی و اضطراب هستید …

محققان پژوهش‌های بسیاری انجام داده و روش‌های طبیعی مقابله با استرس را که این روزها جزء جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌ها شده است، یافته‌اند. اگر مبتلا به افسردگی و اضطراب هستید به جای زیر و رو کردن قفسه داروخانه‌ها، این متد طبیعی را امتحان کنید:
۱) مواد غذایی حاوی امگا ۳ بخوریدوقتی دچار استرس هستیم بدن ما ترکیبات التها‌ب‌زایی مثل سیتوکین‌ها را تولید می‌کند. هر چه میزان امگا۳ مصرفی ما کمتر باشد، چون این ماده ضدالتهاب بوده و برای کارکرد درست سلول‌های عصبی ما لازم است، میزان سیتوکین‌ها افزایش یافته و میزان استرس افزایش می‌یابد. تاکنون ده‌ها تحقیق این موضوع را ثابت کرده‌اند. به عنوان مثال بر اساس تحقیقی که در مجله Archives of general Psychiatry به چاپ رسیده است، اضطراب، بی‌خوابی، کمبود انرژی و غم و غصه با مصرف روغن ماهی از بین می‌رود. بهترین منبع امگا ۳ ماهی‌های چرب مثل تن و ساردین هستند و باید در هفته ۳ وعده مصرف شوند.
۲) چای بنوشیدغنی از آنتی‌اکسیدان، محرک، ادرارآور و... خواص چای بی‌نهایت است. یکی از خواص ویژه چای این است که موجب کاهش میزان کورتیزول هورمون مسبب ایجاد استرس می‌شود. طبق تحقیقی که در انگلیس توسط بنیاد قلب انگلیس انجام شده است، مصرف ۴ فنجان چای در روز در طول مدت ۶ هفته می‌تواند میزان هورمون کورتیزول را در خون به نصف برساند.
۳) از گل‌ها و گیاهان کمک بگیریدقدیمی‌ها می‌گفتند بودن گیاه سبز در خانه، آرامش‌بخش است. تحقیقات اخیر پژوهشگران فرانسوی نیز نشان داده است بودن گل و گیاه طبیعی در خانه می‌تواند تا حد بسیار زیادی سبب کاهش استرس و رفع ناراحتی‌های سطحی خواب شود.
۴) ماساژ و نوازش بسیار موثر استجالب است بدانید ماساژ و نوازش سبب افزایش میزان اکسید تولین و آلفا آمیلاز ۲ ترکیب کنترل کننده استرس می‌شود. محققان آمریکایی می‌‌گویند ۳ جلسه ۳۰ دقیقه ماساژ در هفته می‌تواند در کاهش استرس موثر باشد. محققان مغز و اعصاب دانشگاه ویرجینی بر اساس ام آر آی مغزی زنان متوجه شده‌اند که نوازش شدن زنان توسط همسر‌ان‌شان در کاهش استرس و اضطراب‌های روزانه آنها بسیار موثر است.
۵) درست نفس بکشیدبا تنفس صحیح می‌توان ضربان قلب را مرتب کرد و آثار مخرب استرس را از بدن دور نگه داشت. در هر دقیقه در شرایط استرس‌آور شش مرتبه نفس عمیق بکشید. طبق تحقیقات اخیر پژوهشگران فرانسوی روی چند داوطلب روشن شده است تمرین تنفس صحیح می‌تواند تپش قلب را از ۴۷ درصد به ۲۵ درصد برساند و سبب کاهش ۴۱ درصدی تنش‌ها و بهبود ۳۴ درصدی ناراحتی‌های خواب شود. یوگا و مدیتیشن که همگی سبب کاهش استرس می‌شوند به دلیل تمرینات صحیح تنفس در آنهاست!
۶) بدویددونده‌ها خوب می‌دانند که پس از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه دویدن سرخوشی خاصی به انسان دست می‌دهد. ذهن آدم خالی شده و قوه تخیل به کار می‌افتد. دلیل این موضوع آزاد شدن آندروفین در مغز است. اگر می‌خواهید از استرس جدا شوید، ۳ بار در هفته هر بار ۲۰ دقیقه بروید.
۷) روزی ۶ دقیقه کتاب بخوانیدبهتر است به جای آنکه در میان داروها به دنبال درمان استرس خود باشید، کمی کتاب‌ها را جستجو کنید. به گفته پژوهشگران مغز و اعصاب دانشگاه سوییس، خواندن حتی ۶ دقیقه در روز می‌تواند ۳/۲ استرس روزانه را کاهش دهد. جالب است بدانید طبق بررسی‌ها خواندن تا ۶۸ درصد، موزیک تا ۶۱ درصد، نوشیدن چای تا ۵۴ درصد و دویدن تا ۴۲ درصد استرس را کاهش می‌دهد.
۸) گریه و خنده هر دو خوب‌اند!۱۰/۹ انسان‌ها می‌گویند همیشه بعد از گریه کردن احساس بهتری پیدا می‌کنند. طبق تحقیقات پژوهشگران دانشگاه مینئوسوتا، گریه راه‌حل خوبی برای بازیافتن تعادل بعد از یک شوک روحی است. در واقع اشک سبب دفع پرولاکتین، هورمون مسبب استرس می‌شود. البته گرچه گریه درمان سطحی استرس است، خنده درمان عمقی آن است. تحقیقات بسیاری ثابت کرده که خنده بر سلامت قلب و کاهش تنش‌های روانی تاثیر مثبتی دارد اما متاسفانه مردم خیلی کم می‌خندند. ۵۰ سال پیش میانگین خنده هر فرد در روز ۱۹ دقیقه بود، در حالی که امروز ۶ دقیقه است.
۹) طب سوزنی می‌تواند مفید باشدبه گفته محققان بیمارستان عمومی ماساچوست طب سوزنی می‌تواند تاثیر مثبتی بر ناحیه احساسی مغز ما بگذارد. و سبب تسکین دردها، سردرد و فشارها می‌شود.
۱۰) قرص ضدافسردگی نخوریدبی‌جهت قرص نخورید و مدام با خودتان تکرار نکنید. «کاش این را داشتم»، «کاش این‌طور بودم.» و... مثبت‌اندیش باشید و به نکات و موقعیت‌های زیبای زندگی‌تان فکر کنید. مطمئن باشید بعد از ۶ هفته ترک قرص‌های ضدافسردگی و مثبت‌اندیش شدن می‌توانید مطمئن شوید که استرس از شما دور شده است و اگر همین روند را ادامه دهید به کلی شاداب خواهید بود.منبع: Femme Actuelle