تشخیص زودهنگام آلزایمر

تشخیص آلزایمر چند سال قبل از بروز علائم اولیه به‌وسیله تازه‌ترین تکنولوژی تصویربرداری از مغز امکان‌پذیر شد. این فناوری که نوع جدیدی از تصویربرداری MRI است، با نمایش تغییراتی …

تشخیص آلزایمر چند سال قبل از بروز علائم اولیه به‌وسیله تازه‌ترین تکنولوژی تصویربرداری از مغز امکان‌پذیر شد.
این فناوری که نوع جدیدی از تصویربرداری MRI است، با نمایش تغییراتی که در ماده خاکستری مغز ایجاد می‌شود، خبر از علائم زودهنگام بیماری در افراد مبتلا به آلزایمر می‌دهد.
در این روش جدید تصویربرداری، میزان سلامت مغز در افرادی که سابقه اختلالات شناختی یا مشکلات مربوط به حافظه دارند، مشخص می‌شود. همچنین در این روش، متخصص با مشاهده اسکن، متوجه خواهد شد، مشکلات حافظه‌ای طبیعی بوده و مربوط به افزایش سن است یا این نشانه‌ها خبر از ابتلا به آلزایمر در سال‌های آتی می‌دهد.
در روش تصویربرداری DTI منطقه هیپوکامپ در ۷۶ فرد سالم ۲۰ تا ۸۰ ساله مورد بررسی قرار گرفت. اندازه‌گیری هیپوکامپ مغز به متخصصان کمک می‌کند تا علائم زودهنگام آلزایمر بویژه در افراد ۵۰ سال به بالا را شناسایی کنند.
زمانی که اندازه منطقه هیپوکامپ که وظیفه به خاطر سپردن و تشخیص دادن را برعهده دارد کوچک‌تر از اندازه طبیعی باشد، خطر ابتلا به آلزایمر در سال‌های آینده وجود دارد و اقدامات اولیه به منظور به تأخیر انداختن یا کاهش شدت علائم انجام خواهد گرفت.