۱۱ ژانویه ۲۰۰۵ ـ روسیه و ترکیه: گسترش همکاری های نفتی و نظامی و افزایش مبادلات اقتصادی و تسهیل رفت و آمد اتباع

اظهارات سران دولتهای روسیه و ترکیه در کاخ کرملین در دیدار ۱۱ ژانویه ۲۰۰۵ حکایت از باز شدن فصل تازه ای در مناسبات دو کشور داشت که با دقت تحت بررسی دولتهای غربی که ترکیه را از آن …

اظهارات سران دولتهای روسیه و ترکیه در کاخ کرملین در دیدار ۱۱ ژانویه ۲۰۰۵ حکایت از باز شدن فصل تازه ای در مناسبات دو کشور داشت که با دقت تحت بررسی دولتهای غربی که ترکیه را از آن خود می دانند قرار گرفته بود.
ولادیمیر پوتین مرد قدرتمند روسیه که در اجرای سیاست حمله دیپلماتیک متقابل، متوجه بسط نفوذ در حوزه های جناح غرب شده است در این دیدار خواستار افزایش مبادلات بازرگانی دو کشور در سال جاری ۲۰۰۵ به ۱۵ میلیارد و تا پایان سال ۲۰۰۷ به ۲۵ میلیارد دلار شده بود و همچنین افزایش همکاری های نفتی دو کشور. وی با تاکید پیشنهاد آغاز همکاری های نظامی دو جانبه را مطرح ساخته بود و طیب رجب اردوغان Tayyip Recep Erdoganنخست وزیر ترکیه از این پیشنهاد ها استقبال کرده بود و به نوبه خود خواهان تسهیلات رفت و آمد میان دو کشور شده بود.
پوتین گفته بود که روسیه خواهان افزایش صدور نفت و گاز طبیعی به ترکیه و از راه ترکیه به کشور ثالث است. اردوغان دهم ژانویه برای یک دیدار سه روزه با یک هیات ششصد نفره وارد روسیه شده بود. پوتین پیش از دیدار با اردوغان، در پیامی خطاب به مردم روسیه وعده تقویت نظامی و اقتصادی این کشور را داده بود.