۲۱ دی ماه ۱۳۳۰ـ پایان بازی نفتکش «رزماری» با رای دادگاه مستعمراتی عدن

در این روز در سال ۱۹۵۲ (دی ماه ۱۳۳۰) یک دادگاه مستعمراتی انگلیسی در عدن رای داد که محموله نفت کشتی «رزماری» متعلق به انگلستان است و این کشتی بدون کسب اجازه از دولت انگلستان در بنادر …

در این روز در سال ۱۹۵۲ (دی ماه ۱۳۳۰) یک دادگاه مستعمراتی انگلیسی در عدن رای داد که محموله نفت کشتی «رزماری» متعلق به انگلستان است و این کشتی بدون کسب اجازه از دولت انگلستان در بنادر ایران «نفت متعلق به انگلستان!» را به مقصد اروپا بارگیری کرده؛ باید محموله آن ضبط و تخلیه شود و صاحبان کشتی (که با پرچم «هندوراس» حرکت می کرد) هزینه دادرسی، توقیف و تخلیه را بپردازند تا آزاد شود. دولت انگلستان (مالک شرکت نفت این کشور؛ بی. پی.) ملی شدن صنعت نفت ایران را برسمیت نمی شناخت و دادگاه بین المللی لاهه حاضر به استماع شکایت انگلستان از ایران نشده بود. در آن زمان عدن (یمن جنوبی) از مستعمرات انگلستان بود. کشتی رزماری (رزمری) که برغم محاصره دریایی ایران از سوی انگلستان، به حمل نفت ملی شده ما به مقصد اروپا دست زده بود در باب المندب توسط یک ناوچه انگلیسی رهگیری و توقیف و به بندرگاه عدن منتقل و ناخدایش به دادگاه تسلیم شده بود.
«تاریخ» نشان داده است که بازی فرستادن رزماری به ایران و سپس توقیف آن و تخلیه محموله اش در عدن و انعکاس وسیع اخبار مربوط به این عملیات؛ تنها به منظور ناامید کردن ملت ایران و کاهش محبوبیت ملی دکتر مصدق و تقویت مخالفان داخلی او صورت گرفته بود.