۱۲ژانویه ۱۹۱۸ ـ روزی که انگلیسی ها قصر شیرین را تصرف کردند

در این روز در سال ۱۲۹۶ خورشیدی (۱۲ژانویه ۱۹۱۸ ) باراتف ژنرال روس با آخرین سربازانش خاک ایران را ترک گفت. پس از پیروزی انقلاب بلشویکی روسیه، لنین به تروتسکی کمیسر نیروهای مسلح …

در این روز در سال ۱۲۹۶ خورشیدی (۱۲ژانویه ۱۹۱۸ ) باراتف ژنرال روس با آخرین سربازانش خاک ایران را ترک گفت. پس از پیروزی انقلاب بلشویکی روسیه، لنین به تروتسکی کمیسر نیروهای مسلح روسیه توصیه اکید کرده بود که نظامیان روسیه را از ایران خارج سازد و گفته بود که نظامیان یک دولت انقلابی نباید اشغالگر به شمار آیند.
در پی خروج آخرین سرباز روس از ایران، نیروهای انگلیسی که از طریق عراق وارد وطن ما شده بودند قصر شیرین و نیمی از استان کرمانشاه را تصرف کردند. انگلیسی ها در نیمه جنگ جهانی اول به بهانه درآویختن با عثمانی (متحد آلمان) که از قرنها پیش بین النهرین (عراق) را در کنترل داشت وارد خاک این سرزمین شده بودند.
ورود نظامی دولتهای متحارب به ایران و چند کشور دیگر در جریان جنگ جهانی اول که قبلا اعلام بی طرفی کرده بودند این درس ماندگار را به همه ملل کوچکتر داده است که ملتهایی که قادر به دفاع نظامی از خود نباشند نمی توانند لذت استقلال، حاکمیت ملی، آزادی و سربلندی را بچشند.
در آن زمان (سالهای جنگ جهانی اول) هدف عمده انگلستان از حضور نظامی در بین النهرین (عراق امروز) و ایران «نفت» این دو کشور بود زیرا که با افزایش وسائط نقلیه موتوری، نیاز جهان آینده به این ماده حیاتی را برآورد کرده بود و با پیش بینی هایش می دانست که آقای جهان دولتی است که کلید جریان جهانی نفت را به دست داشته باشد. بعدا معاملات نفتی آمریکاییان با دولت سعودی، انگلستان را در وضعیت رقابت توام با سازش قرار داد. تلاش هیتلر برای دست اندازی به نفت خاورمیانه و کوتاه کردن دست انگلستان، که با همین هدف «رومل» را مامور پیشروی از شمال آفریقا به سوی شرق سوئز کرده بود و نیروهایش در شوروی را به سمت قفقاز و سرازیر شدن از این ناحیه به میدانهای نفت اعراب به حرکت درآورده بود، بیش از پیش بر سماجت انگلیسی ها در کنترل نفت افزود و دیدیم که چگونه در برابر ملی شدن نفت ایران ایستادگی کردند ولی روند این رویداد سرانجام آن دولت را مجبور به ورود به جریان سازش با رقیبان غربی کرد و ....
مشارکت انگلستان در اشغال نظامی جاری عراق با همین هدف نفت و حفظ نفوذ قدیمی خود در خاورمیانه بوده است. انگلستان اینک بیش از نیاز داخلی خود دارای ذخایر نفتی در دریای شمال است ولی دست داشتن در معاملات جهانی نفت را ورای نیاز داخلی و کار تجارت می داند.