مبارزه با موش‌های موذی

این روزها وقتی از کنار جوی یا کانال فاضلاب عبور می‌کنیم موش‌هایی خاکستری نظرمان را جلب می‌کنند. این موش‌ها به قدری درشت و چاق هستند که هیبتشان گربه‌های بینوا را هم می‌‌ترساند. …

این روزها وقتی از کنار جوی یا کانال فاضلاب عبور می‌کنیم موش‌هایی خاکستری نظرمان را جلب می‌کنند. این موش‌ها به قدری درشت و چاق هستند که هیبتشان گربه‌های بینوا را هم می‌‌ترساند. درواقع امروزه علت ازدیاد جانوران موذی در جوامع شهری، دست یافتن آنها به محیط‌های مناسب و آب و غذای فراوان است که پیامد اصلی آن ایجاد خسارات غیرقابل جبران و بروز بیماری‌‌های مسری خطرناک برای شهروندان است. بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشید که وجود موش را در خانه و محیط اطرافتان کم‌خطر یا بی‌اهمیت ندانید. موش‌ها می‌توانند عامل انتقال بیش از ۳۰ نوع بیماری به انسان یا سایر حیوانات باشند.
● بیماری‌هایی نظیر:
طاعون، تیفوس، شبه سل، تب راجعه، یرقان، سالک، حصبه، توکسو پلاسموز، هاری ناشی از گازگرفتگی و تب عجیب آن که باعث خشک شدن و ریزش پوست می‌شود، خونریزی‌‌های دردناک کبدی و نوعی بیماری شبیه آنفلوآنزا همگی از جمله بیماری‌هایی است که برای انسان‌‌ها خطرات جانی جدی را به دنبال دارند. به طور کلی موش‌ها در یک سال ۵ الی ۷ مرتبه تولید مثل می‌کنند و دوره آبستنی بین ۲۳ ۲۱ روزه دارند. در هر بار بین ۶ تا ۱۵ بچه می‌زایند. بچه‌ها می‌توانند در ۳ ماهگی بالغ شده، جفت‌گیری و زایش داشته باشند. این جانور قادر است در زمانی که بچه‌هایش را شیر می‌دهد جنینی هم در شکم داشته باشد. لذا یک جفت موش در صورت داشتن شرایط مناسب از آنجایی که به صورت تصاعدی تکثیر می‌یابند در عرض ۳ سال می‌توانند به تعداد ۲۰ میلیون موش برسند. از سوی دیگر موش‌ها به دلیل رفت و آمد از طریق کانال‌های فاضلاب و جوی‌های کثیف و آلوده همگی می‌توانند فضولات بیماریزا و عفونی را همراه خود به سطح خیابان‌ها، داخل ساختمان‌ها، مغازه‌ها و خصوصا برخی قنادی‌های غیربهداشتی برده و با آلوده کردن محصولات این مکان‌ها، نوعی عامل اشاعه غیرمستقیم بیماری‌های عفونی مسری بین شهروندان گردند. لذا بر این اساس اگر به بهداشت محیط اطراف خود توجه نماییم بزرگ‌ترین قدم را در راه مبارزه با این جانوران موذی برداشته‌ایم.
● توصیه‌ها:
۱) محیط خانه و اطراف آن را تمیز نگه دارید و زباله‌ها را در کیسه‌های مخصوص جمع‌آوری کنید. مواد غذایی و زباله‌های اضافی را در نهرها و محل‌های خالی نریزید و از دیگر همسایگان و شهروندان هم بخواهید که به این نکته توجه نمایند.
۲) در صورت احساس وجود موش در منزل با ریختن کمی گرد نرم در کنار دیوارها می‌توانید لانه و محل رفت و آمد آنها را ردیابی کنید. بهترین روش برای مبارزه با موش در داخل منازل استفاده از تله موش‌گیر با استفاده از طعمه گوشتی نظیر کالباس است.
۳) سمومی که برای موش‌ها ساخته می‌شوند همگی برای انسان و سایر دام‌ها خطرناک هستند. لذا در مصرف آنها نهایت دقت را به عمل آورید. هنگام استفاده از این سموم حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید و بهتر است آنها را در خارج از منزل و دور از رفت و آمد و بازی کودکان قرار دهید. موش مرده را سریعا داخل کیسه پلاستیک مجزا قرار داده و درب آن را محکوم ببندید و داخل سطل زباله بیندازید.

فاخره بهبهانی