چای زرشک

زرشک یکی از قدیمی‌ترین گیاهانی است که به دلیل خواص دارویی فراوان آن هنوز مورد توجه مردم است. بوته‌های این گیاه که در فصل بهار گل‌های زردرنگ می‌دهد و در فصل پائیز میوه تولید …

زرشک یکی از قدیمی‌ترین گیاهانی است که به دلیل خواص دارویی فراوان آن هنوز مورد توجه مردم است.
بوته‌های این گیاه که در فصل بهار گل‌های زردرنگ می‌دهد و در فصل پائیز میوه تولید می‌کند، بی‌خاصیت نیست و در تهیه نوعی نوشیدنی به نام چای زرشک به‌کار برده می‌شود.
چای زرشک در اکثر نقاط اروپا، آسیا، آفریقا و امریکا برای چند منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد و از مخلوط یک تا دو قاشق غذاخوری ریشه و یا بوته زرشک در دوسوم فنجان آب‌جوش و دم کردن آن به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تهیه می‌شود.میوه زرشک حاوی مقادیر فراوانی ویتامین ب، ویتامین ث، بتاکاروتن، کبالت و آنتی کواگوالانت‌هایی است که به عنوان آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند و باعث تنظیم فشار خون می‌شود. چای زرشک التهاب‌های ناشی از عفونت گوش را از بین برده و عفونت‌های حلق و بینی را بهبود می‌بخشد. این نوشیدنی عفونت‌های مجاری ادراری و روده‌ای را نابود کرده و در درمان اسهال و سوزش معده مفید است.تحقیقات نشان داده است، بیماری پوستی پسوریازیس در اثر مصرف روزانه چای زرشک بهبود پیدا می‌کند و عملکرد کیسه صفرا و سیستم ایمنی تقویت می‌شود.دم‌کرده بوته زرشک با بهبود گردش خون، ضربان قلب را تنظیم کرده و فشار خون را کنترل می‌کند. مصرف منظم و روزانه چای زرشک، کبد را از هرگونه مواد مسمومیت‌زا پاک کرده و در حالی که برای درمان سرماخوردگی، سرفه و تب مفید است، دردهای دوران قاعدگی را کاهش می‌دهد.