شهری با ریشه‌های باستانی

ا‌گر مشهد مقدس رفتید زیارتتان قبول. اما برای بازگشت به شهر خودتان عجله نکنید زیرا پیشنهاد بازدید امروز ما در این ستون هم فال است و هم تماشا.اگر ۱۲۰ کیلومتر به سمت غرب مشهد مقدس …

ا‌گر مشهد مقدس رفتید زیارتتان قبول. اما برای بازگشت به شهر خودتان عجله نکنید زیرا پیشنهاد بازدید امروز ما در این ستون هم فال است و هم تماشا.اگر ۱۲۰ کیلومتر به سمت غرب مشهد مقدس حرکت کنیم به شهری باستانی می‌رسیم که ریشه در تاریخ ایران کهن و البته عادات و رسوم ایرانیان باستان دارد.
قوچان همان شهر باستانی است که بسیاری آن را همان شهر باستانی اشک یا ارسکه می‌دانند. قوچان همچنین بر اساس مستندات تاریخی در حدود ۲۵۰ سال پیش از میلاد در متون تاریخی به اسامی آساگ یا اساک و ... نامیده می‌شده است. برخی معتقدند این شهر باستانی نام‌های دیگری نیز دارد و نام اصلی این شهر در گذشته خَبوشان بوده‌است.
اما گذشته از نام‌های تاریخی این شهر بازدید از این شهر باستانی از آن رو به عنوان یک پیشنهاد می‌تواند مورد توجه قرار گیرد که از نقطه نظر گردشگری طبیعی و البته گردشگری روستایی دو نقطه هدف مهم گردشگری به شمار می‌رود.
برای مسافرانی که به دنبال سوغاتی‌های منحصر به فرد از شهرهایی همچون قوچان می‌گردند باید گفت که انگور و شیره انگور قوچان این روزها دیگر نامی جهانی به خود گرفته است.
البته در این میان نمی‌توان از سیب درختی منطقه اوغاز باجگیران که یکی از شهرهای مهم این استان است چشم پوشید. برخی از مسافرین که از قوچان گذر کرده‌اند معتقدند که پنیر کردی این شهرستان که به شیوه‌ای سنتی تهیه می‌شود مزه‌ای منحصر به فرد دارد که نمی‌توان بسادگی از آن گذشت.
البته جاجیم مخصوص این شهر را که نوعی پارچه زبر و رنگی این منطقه است و مردم محلی از آن نوعی کت به نام چوخه تهیه می‌کنند نیز از سوغاتی‌های بسیار سنتی این شهر به شمار می‌رود. این پوشش تفاوت خاصی با دیگر کت‌های دنیا دارد زیرا با این کت به هیچ مجلسی نمی‌توان پا گذاشت و تنها با آن می‌توان کشتی چوخه گرفت!!
نام چوخه به میان آمد، تا یادمان نرفته باید در مورد مسابقات مهم کشتی باچوخه این شهر که در تمام کشور نام و نشانی پیدا کرده است، نیز صحبت کنیم.
اگر در بهار یا اوایل تابستان گذرتان به این شهر زیبای ییلاقی افتاد پیشنهاد می‌شود حتما سری به مسابقات کشتی با چوخه که در این شهرستان برگزار می‌شود بزنید تا ببینید که حس زیبای ترکیب ورزش با زندگی روزمره چطور در سطر سطر زندگی مردمان این شهرستان زیبای کشورمان وجود دارد.
از سویی دیگر قوچان یکی از شهرهای مهم کشورمان در موسیقی نواحی به شمار می‌رود. گوش دادن به نوای دلنشین دو تار نوازانی که شاید اگر بخت یارتان باشد در گذر به این شهر صدای سازشان به گوشتان بخورد بهترین پیشنهاد برای بازدید از این شهر است.
استاد حاج قربان سلیمانی،‌ استاد حاج حسین یگانه و استاد اسماعیل ستارزاده از بزرگ‌ترین استادان موسیقی نواحی کشورمان هستند که صدای سازشان همیشه در کوچه کوچه این شهر به گوش می‌رسد.از دیگر پیشنهاد‌های بازدید در قوچان می‌توان به بازدید از موزه مردم‌شناسی این شهر در کنار زیارت آستان متبرکه امامزاده سلطان‌ابراهیم(ع) اشاره کرد. اگر به قوچان رفتید حتما سری به آرامگاه آقانجفی قوچانی نویسنده نام آشنای کتاب معروف سیاحت غرب و شرق بزنید که در این شهر به خاک سپرده شده است.
راستی در یک مسافرت یک روزه به اطراف این شهرستان زیبا می‌توانید سری به مناظر طبیعی آبشار و دره سراب،‌ آبگرم شهر کهنه،‌ دره شمخال و سد تبارک‌آباد نیز بزنید.
تا یادمان نرفته باید گفت که قوچان ۴ بازار مهم سنتی دارد که در یک میدان به هم می‌رسند. قوچان، مشهد، سبزوار و عشق‌آباد نام این بازارهاست که در آنها می‌توان بهترین و زیباترین و البته ارزان‌ترین سوغاتی‌های این شهرستان را خرید.

مهدی نور علیشاهی