بادام‌زمینی؛ سرشار از ویتامین

گروه سلا‌مت: بادام‌زمینی را پسته زمینی یا پسته شام هم می‌گویند. آن را به صورت خام، تفت‌داده و یا به شکل کره بادام‌زمینی میل می‌کنند. کره بادام‌زمینی جزو لذیذترین محصولات تهیه …

گروه سلا‌مت: بادام‌زمینی را پسته زمینی یا پسته شام هم می‌گویند. آن را به صورت خام، تفت‌داده و یا به شکل کره بادام‌زمینی میل می‌کنند. کره بادام‌زمینی جزو لذیذترین محصولات تهیه شده از بادام‌زمینی بوده و معمولا از خود بادام‌زمینی مقوی‌تر است. به طور کلی بادام‌زمینی طبیعتی گرم داشته و غنی از ویتامین‌های A ، B ،D ،E، چربی پروتئین، فیبر و مقادیری کربوهیدرات است. کربوهیدرات آن عمدتا از نوع ساکاروز بوده و چربی‌های آن نیز از نوع چربی‌های اشباع‌نشده مفید نظیر اسیداولئیک و چند اسید دیگر است.
● خواص بادام‌زمینی و کره آن
بادام‌زمینی بسیار مقوی، ملین، تقویت‌کننده قوه‌جنسی، مسکن بلغم سینه و سرفه و برطرف‌کننده زخم مثانه و سوزش مجاری ادرار است. این دانه و کره آن سرشار از فیتوسترول بوده که ساختاری شبیه به کلسترول دارد با این تفاوت که برای سلامت قلب و عروق مصرف به اندازه آن مضر نیست. فیتوسترول موجود در این ماده غذایی می‌تواند رشد سلول‌های سرطان پستان، کولون و پروستات را کند کرده و حتی از بروز سرطان ریه در افراد مستعد بکاهد. نوعی آنتی‌اکسیدان نیز در آن وجود دارد که می‌تواند مانع رشد تومورها گردد. فیبر موجود در آن می‌تواند از ایجاد یبوست و بواسیر بکاهد. منیزیم آن یکی از عوامل ضد دیابت به شمار می‌رود. همچنین ویتامین ‌B آن نیز برای زنان باردار نافع است. براساس تحقیقات اخیر روغن بادام‌زمینی از ریزش مو و شوره سر جلوگیری می‌کند و برای نرمی پوست مناسب است. کره آن نیز به دلیل دارا بودن هورمون‌های گیاهی می‌تواند مشکلات قاعدگی را مرتفع سازد و احتمال بروز پوکی استخوان را کم کند. خوردن مقدار کمی کره بادام‌زمینی می‌تواند برای مدت طولانی احساس سیری ایجاد کند. در نتیجه برای کسانی که می‌خواهند مقدار کمتری غذا میل کنند مناسب است. اگر بخواهیم بین کره حیوانی و کره بادام‌زمینی یکی را انتخاب کنیم در مقادیر مساوی کره بادام‌زمینی ارجحیت دارد. در ۱۰۰ گرم کره بادام‌زمینی ۵۸۰ تا ۵۸۸ کالری انرژی و در ۱۰۰ گرم کره حیوانی ۷۵۰ کالری انرژی نهفته است. لذا در مقایسه، کره بادام‌زمینی از کالری و اسیدهای چرب اشباع کمتری برخوردار است. اما در صورتی که صرف کره بادام‌زمینی زیاد باشد کالری بیشتری به بدن رسیده و اضافه‌وزن و چاقی عارض خواهد شد. مصرف کره بادام‌زمینی را در وعده صبحانه توصیه می‌کنیم، چرا که می‌تواند وعده غذایی مقوی و کاملی برای افراد خصوصا دانش‌آموزان باشد.
● توجه: بادام‌زمینی از جمله مواد غذایی شدیدا آلرژی‌زا به شمار می‌ر‌ود که حتی مصرف مقدار کمی از آن در افراد مستعد می‌تواند منجر به بروز علائمی نظیر: خارش، قرمزی و کهیر در پوست، دل‌پیچه، اسهال، استفراغ، آبریزش از بینی و چشم‌ها و در واکنش‌های شدیدتر می‌تواند سردرد، آسم و گرفتگی مجرای تنفسی را ایجاد نماید. از سوی دیگر مصرف آن را به افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه و مثانه هستند به دلیل وجود اگزالات در آن توصیه نمی‌کنیم. مهم‌تر آن که بادام‌زمینی یکی از مواردی است که در شرایط نامناسب هوا و رطوبت می‌تواند سریعا به سم آفلاتوکسین آلوده شود. مصرف مستمر موادغذایی حاوی این سم می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان کبد را در مصرف‌کننده افزایش دهد. پس برای استفاده از بادام‌زمینی و کره آن لزوما محصولاتی را که معتبر بوده و دارای تاریخ مصرف و مجوز بهداشت است خریداری کنید.