۱۵ دیماه ۱۳۳۱ ـ مثالی از نفوذ کلام دکتر مصدق که با یک پیام ایرانیان را بر ضد توطئه گران به حرکت درآورد - اهمیت ملی بودن تاسیسات مخابراتی

در پی مخالف خوانی چند نماینده ازجمله دکتر مظفر بقایی در مجلس، دکتر محمد مصدق رئیس دولت وقت به همانگونه که وعده داده بود که مسائل را مستقیما با مردم درمیان خواهد گذارد ۱۵ دیماه …

در پی مخالف خوانی چند نماینده ازجمله دکتر مظفر بقایی در مجلس، دکتر محمد مصدق رئیس دولت وقت به همانگونه که وعده داده بود که مسائل را مستقیما با مردم درمیان خواهد گذارد ۱۵ دیماه ۱۳۳۱ (۵ ژانویه ۱۹۵۳) در یک پیام رادیویی خطاب به ملت گفت: "در این زمان که چرچیل نخست وزیر انگلستان بار دیگر عازم واشنگتن شده تا نظر آن دسته از آمریکاییانی را که تا دو ــ سه هفته دیگر زمام امور این کشور را به دست می گیرند نسبت به ما تغییر دهد، آیا روا است که تنی چند مجاهدات و فداکاریهای ملت و منافع وطن را قربانی اغراض، کوته نظری و یا ناآگاهی و نابخردی خود کنند و به دولت منتخب مردم از پشت خنجر بزنند و می دانیم که دست دو ــ سه تن از آنان به خون بی گناهان سی ام تیر آلوده است.".
ملت با شنیدن این پیام به حرکت در آمد و در تهران و شهرهای دیگر تظاهرات انبوه به راه افتاد. کسبه به پشتیبانی دکتر مصدق دست از کار کشیدند و به تلگرافخانه ها هجوم بردند تا تلگرامهای پشتیبانی از رهبر خود مخابره کنند. هزاران طومار حمایت امضاء شد؛ صدها نفر به دادگاهها دادخواست دادند که نام خانوادگی آنان به «مصدق دوست» تغییر یابد. اصفهان و تبریز به حالت تعطیل درآمدند و از خوزستان سه هزار کفن پوش عازم تهران شدند. با مشاهده این حمایت، حسین مکی اعلام کرد که دیگر مخالفت نخواهد کرد و .... دکتر مصدق که چنین دید از مجلس تقاضای رای اعتماد کرد و از جمع نمایندگان تنها یک نماینده رای مخالف داد. دکتر مصدق از این فرصت استفاده کرد و شرکت تلفن ایران را که تا آن زمان غیر دولتی بود ملی کرد و در اختیار وزارت پست و تلگراف قرار داد.
پولدار شدن سریع و بدون دردسر از راه تاسیس شرکتهای مخابراتی (تلفن، تلویزیون کابلی - ماهواره ای، تامین ارتباط اینترنتی، سلفون و ...) و یا خرید این تاسیات از دولتها و قرارگرفتن صاحبان این قبیل کمپانی ها در ردیف میلیاردرهای جهان در دهه های اخیر و مداخلات آنها در امور دولتی با هدف حفظ منافع؛ درستی کار دکتر مصدق را ثابت می کند. یکی از راههای اطمینان بخش درآمد دولت ها اداره تاسیسات مخابراتی و ملی کردن آنها است.