رؤیاهای دوران کودکی

تخیل و بازی های تخیلی کودکان به رشد مهارت های اجتماعی آنان کمک می کند. کودکان هنگام انجام بازی های تخیلی درواقع به دنبال کشف روابط بین اعضای خانواده، دوستان و همکاران هستند …

تخیل و بازی های تخیلی کودکان به رشد مهارت های اجتماعی آنان کمک می کند. کودکان هنگام انجام بازی های تخیلی درواقع به دنبال کشف روابط بین اعضای خانواده، دوستان و همکاران هستند و از این طریق درباره نحوه ارتباط و برخورد افراد چیزهای بیشتری می آموزند.
بازی های تخلیلی سبب می شود کودکان نسبت به دیگران احساس همدردی کنند و آنها را به سوی بازی های گروهی، منصفانه و همکاری سوق می دهد. به طورکلی تخیل در کودکان موجب اثرات مفیدی است ازجمله:
ـ اعتماد به نفس؛ هنگامی که کودک خود را قهرمانی که از یک سیاره دفاع می کند، تجسم می نماید، این تخیلات به او کمک می کند تا به توانایی ها و استعدادهای خود اعتماد پیدا کند.
ـ تمرین مهارت های زبانی؛ کودکان هنگام بازی های تخیلی با دوستانشان بسیار زیاد صحبت می کنند. این عمل موجب تقویت واژه ها،اصلاح ساختار جمله ها و همچنین تقویت مهارت های ارتباطی در آنها می شود.
ـ مهار ترس؛ هنگامی که کودک نقش یک غول بزرگ را بازی می کند ترس او از این موجود خیالی کم می شود همچنین این بازی ها امکان تخلیه احساسات آزاردهنده را به کودک می دهد.
ـ تقویت رشد عقلانی؛ استفاده از تخیلات شروع تفکرات انتزاعی است. کودکی که می تواند در تلی از شن و خاک قصر یک پادشاه را تصور کند یا از گل کیک خوشمزه ای درست کند درواقع در حال یادگیری تفکر نمادین است. این مهارت در دوران مدرسه که کودک باید نمادهای ارقام و حروف و نظایر آن را یاد بگیرد، بسیار کارآمد است. برای کمک به رشد تخیلات در کودکان باید هر روز برای آنها کتاب بخوانیم. داستان ها امکان شناخت دنیاهای جدید و افراد جدید را به کودکان می دهد.