۵ راه برای مقابله بااسترس و چاقی

استرس علاوه بر این‌که باعث اضطراب، تنش و بی‌خوابی می‌شود یکی از علل چاقی نیز به حساب می‌آید. هنگامی که بدن تحت استرس قرار می‌گیرد، هورمون استرس را به نام «کورتیزول» آزاد می‌کند …

استرس علاوه بر این‌که باعث اضطراب، تنش و بی‌خوابی می‌شود یکی از علل چاقی نیز به حساب می‌آید. هنگامی که بدن تحت استرس قرار می‌گیرد، هورمون استرس را به نام «کورتیزول» آزاد می‌کند که باعث توقف سوخت و ساز بدن می‌شود.
علاوه بر این در شرایط استرس تمایل به مصرف غذاهای چرب، شور و شیرین افزایش پیدا می‌کند که این تمایل نیز بخشی از تأثیرات هورمون کورتیزول است.
از اثرات دیگر هورمون کورتیزول، تغییر سطح قند خون است که باعث تغییر خلق و خو، خستگی مفرط و سایر شرایط بروز افزایش وزن و مشکلات سلامت می‌شود. همچنین کورتیزول با افزایش میزان چربی شکم نیز مرتبط است.
همراه شدن استرس و ترشح کورتیزول با کم بودن فعالیت فیزیکی و پیروی نکردن از برنامه غذایی سالم در شرایط فشار و استرس باعث افزایش وزن خواهد شد اما کنترل این شرایط با توجه به نکات زیر به‌راحتی امکان‌پذیر است.
نفس عمیق: یکی از روش‌های قدیمی برای آرام‌کردن ذهن هنگام درگیر بودن با فعالیت‌های متعدد، کشیدن چند نفس از طریق بینی و خارج کردن بازدم از طریق دهان است.
این کار باید به آرامی صورت بگیرد تا شکم و نه قفسه سینه از هوا پر شود و تا جایی ادامه پیدا کند که بازگشت انرژی به بدن احساس شود.
بهره‌گیری از آندورفین: ورزش باعث آزادشدن آندورفین ـ‌ هورمون شادی‌ ـ‌ در بدن می‌شود که مستقیماً با احساس وحشت، نگرانی و فشار در ارتباط است.
اگرچه در شرایط پرمشغله فرصتی برای ورزش‌کردن نیست اما با انجام فعالیت‌‌های فیزیکی کم نیز سوخت و ساز بدن بهبود پیدا کرده و فوایدی را برای بدن به همراه خواهد داشت.
پیاده‌روی برای مدت ۳۰ دقیقه، پرتاب توپ به حلقه بسکتبال و... از جمله این فعالیت‌هاست.
زمان حال: به جای فکرکردن به مسئولیت‌های چند ماه آینده باید بر زمان حال تمرکز کرده و برنامه دستیابی به اهداف روزانه را تنظیم کرد. سپس آن را روی کاغذ پیاده‌ کرده و پس از انجام هر یک، با علامتی که کنار آن زده می‌شود به احساس پیشرفت دست‌یافته و از میزان استرس کم کرد.
تغذیه سالم: هنگام استرس، میل به مصرف غذای سریع و فست‌فود افزایش پیدا می‌کند.
از این رو توصیه می‌شود تا علاوه بر مصرف غذاهای سالم هنگام گرسنگی با مصرف موادغذایی طبیعی و کم‌کالری در طول روز از بروز گرسنگی شدید جلوگیری شود.
موسیقی: تحقیقات اخیر نشان داده است گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، احساس شادی را به همراه داشته و با افزایش جریان خون برای قلب نیز مفید خواهد بود.
از این‌رو با همراه داشتن موسیقی‌های مورد علاقه در گوشی تلفن همراه و کامپیوتر و گوش دادن به آنها در شرایط پراسترس، از تنش و فشارهای وارده کاسته خواهد شد.