۲۴ دسامبر ۲۰۰۴ ـ فعالیت های نفتی چین در کانادا که به رقابت با آمریکا تعبیر شده است

۲۴ دسامبر ۲۰۰۴ تشدید فعالیتهای نفتی چین در کانادا، در حالی در رسانه های آمریکا انعکاس یافت که اعلام شد در آخرین لحظه پیش از تعطیل شدن بازار های پول به مناسبت کریسمس، دلار در …

۲۴ دسامبر ۲۰۰۴ تشدید فعالیتهای نفتی چین در کانادا، در حالی در رسانه های آمریکا انعکاس یافت که اعلام شد در آخرین لحظه پیش از تعطیل شدن بازار های پول به مناسبت کریسمس، دلار در برابر «یورو» بازهم تنزل کرده و هر یورو برابر یک دلار و ۳۵۴۶ ده هزارم دلار شده است . به علاوه، در این روز یورو «ین» ژاپن را هم شکست دیگری داده بود.
به نوشته «سایمون رومرو»، فعالیت نفتی تازه چین در کانادا را به چیزی جز گسترش رقابت اقتصادی چین با آمریکا تا پشت دیوارهای این کشور نمی توان تعبیر کرد. این روزنامه نگار نوشته است: چین که دومین بازار مصرف کننده نفت در جهان است و برای تامین نیازهای خود در این زمینه راهی جز رقابت ندارد، فعالیت خود را در کانادا از ایالت آلبرتا و شن های نفتدار شروع کرده و برای بیرون راندن شرکتهای آمریکایی از میدان رقابت، آماده پرداخت هر مبلغی است که پیشنهاد شود. کمپانی های چین در حال تلاش برای دست یافتن بر ذخایر نفتی کانادا در نقاط دیگر این کشور هستند. چینی ها در آغاز کار توجه خود را به نقاطی در کانادا معطوف کرده اند که استخراج نفت سخت تر است و کمپانی های آمریکایی تاکنون به آن نقاط توجه نکرده بودند. هدف کانادا ایجاد رقابت میان متقاضیان نفت است تا منافعش تامین شود و در نتیجه خریدار انحصاری، هر چند که همسایه دیوار به دیوارش باشد، نمی خواهد.
چین در نظر دارد خرید خود از کانادا را به هر روز یک میلیون بشکه افزایش دهد. قبلا نفت کانادا منحصرا به ایالات متحده صادر می شد.