بثورات‌ ناشی‌ از بستن‌ پوشک‌

یکی از مراقبت های ضروری در کودکان تا قبل از یادگیری توالت رفتن تعویض پوشک کودک به موقع و بر حسب نیاز کودک است. بثورات ناشی از پوشک یکی از مشکلاتی است که در صورت حساسیت به پوشک یا …

یکی از مراقبت های ضروری در کودکان تا قبل از یادگیری توالت رفتن تعویض پوشک کودک به موقع و بر حسب نیاز کودک است. بثورات ناشی از پوشک یکی از مشکلاتی است که در صورت حساسیت به پوشک یا دیر تعویض کردن کودک را آزار می دهد.
بثورات‌ ناشی‌ از بستن‌ پوشک‌ یک‌ نوع‌ درماتیت‌ تماسی‌ است که‌ در آن‌ پوست‌ ناحیه‌ پوشک‌ دچار تحریک‌ می‌شود. پوست‌ نواحی‌ اندام‌ تناسلی‌، مقعد، و شکم‌ که‌ پوشک‌ آنها را می‌پوشاند متأثر می‌شود. پوست‌ مرطوب‌، دردناک‌، قرمز، جوش‌دار، و گاهی‌ خارش‌دار در نواحی‌ پوشک‌. پوست‌ ممکن‌ است‌ ترک‌ خورده‌ یا دچار شقاق‌ (زخم‌) شود.
در شیرخواران‌ پسر، امکان‌ دارد یک‌ ناحیه‌ قرمز، زخمی‌، و گاهی‌ خون‌آلود دراطراف‌ نوک‌ آلت‌ تناسلی‌ ظاهر شود.
بثورات ناشی از بستن‌ پوشک‌ در اثر تحریک‌ پوست‌ ناشی‌ از مواد موجود در ادرار یا مدفوع‌ ایجاد می‌شود. عوض‌ کردن‌ دیر به‌ دیر پوشک‌ اصطکاک‌ ناشی‌ از پوشک‌های‌ زبر سابقه‌ خانوادگی‌ آلرژی‌ پوستی‌ آب‌ و هوای‌ گرم‌ و مرطوب‌ سبب بروز این بثورات می شود.
● برای یشگیری‌ چه باید کرد
برای کاهش این بثورات یا پیشگیری از ایجاد آن پوشک‌ را مرتباً عوض‌ کنید. پوشک‌ را تمیز نگاه‌ دارید. پس‌ از شستن‌ پوشک‌، آن‌ را دوبار آب‌ کشید تا مواد پاک‌کننده‌ و سایر مواد شیمیایی‌ از آن‌ شسته‌ و پاک‌ شوند. بعد از باز کردن‌ پوشک‌ و تمیز کردن‌ بچه‌ و پوشک‌، ۱۰ تا ۳۰ دقیقه‌ صبر کنید و سپس‌ پوشک‌ را ببندید تا به‌ این‌ ترتیب‌ نواحی‌ یاد شده‌ مدتی‌ در معرض‌ هوای‌ آزاد قرار داشته‌ باشند.
تا آنجا که‌ می‌توانید نواحی‌ یاد شده‌ را در معرض‌ هوای‌ آزاد قرار دهید. ? اگر بثورات گسترده‌ باشد، پوشک‌ را مرتباً عوض‌ کنید حتی‌ در شب‌. ? برای‌ شستن‌ ناحیه‌ بثور از صابون‌ یا اسیدبوریک‌ استفاده‌ نکنید. در عوض‌ از پنبه‌ آغشته‌ به‌ روغن‌ معدنی‌ استفاده‌ کنید. ? مصرف‌ لوسیون‌، پودر، پماد با پایه‌ لانولین‌، یا روغن‌ بچه‌ را متوقف‌ کنید مگر توسط‌ پزشک‌ تجویز شده‌ باشد.
مقادیر کمی‌ از وازلین‌، پماد با پایه‌ لانولین‌، یا پماد اکسید روی‌ را به‌ هنگام‌ بروز اولین‌ علایم‌ بثور پوشک‌ و پس‌ از آن‌ روزانه‌ ۲ تا ۳ بار روی‌ ناحیه‌ بمالید.
برای‌ شستن‌ پوشک‌های‌ پارچه‌ای‌ از آب‌ جوش‌ یا ماده‌ ضدعفونی‌ کننده‌ مخصوص‌ این‌ کار استفاده‌ کنید. از مصرف‌ نرم‌کننده‌های‌ پارچه‌ خودداری‌ کنید زیرا این‌ موارد ممکن‌ است‌ باعث‌ بروز بثور شوند. دو قاشق‌ غذاخوردی‌ سرکه‌ را به‌ آبی‌ که‌ برای‌ آخرین‌بار پوشک‌ را با آن‌ می‌شویید اضافه‌ کنید. منبع: هلث‌دی