نکاتی برای رژیم غذایی ورزشکاران

رژیم غذایی سالم و مفید نقش مهمی در زندگی ورزشکاران دارد. در این مطلب ۵ نکته را به نقل از «MSNBC»، درباره رژیم غذایی ورزشکاران آورده ایم، بخوانید: ۱) پروتئین: مصرف پروتئین که در ساختن …

رژیم غذایی سالم و مفید نقش مهمی در زندگی ورزشکاران دارد. در این مطلب ۵ نکته را به نقل از «MSNBC»، درباره رژیم غذایی ورزشکاران آورده ایم، بخوانید:
۱) پروتئین: مصرف پروتئین که در ساختن عضلات نقش مهمی دارد، برای ورزشکاران لازم است. افراط در مصرف پروتئین می تواند به از دست دادن آب بدن و در نتیجه فشار روی کلیه منجر شود. گوشت کم چرب و تخم مرغ منبع مطلوب پروتئین برای ورزشکاران به حساب می آید. مصرف روزانه ۱۵ تا ۲۰ درصد پروتئین برای یک ورزشکار کافی است.
۲) کربوهیدرات: برای یک ورزشکار، مصرف کافی کربوهیدرات که انرژی را به سرعت تامین می کند اجتناب ناپذیر است. اگر چه باید از مصرف بیش از حد آن که می تواند فرد را کند کند پرهیز شود. کربوهیدرات بنیه و توانایی کار ایجاد می کند. پاستای گیاهی، غله و نان که غنی از فیبرند منبع خوب کربوهیدرات برای یک ورزشکار به حساب می آیند.
۳) چربی: ورزشکاران جوان باید همیشه فعال و سر پا باشند بنابراین باید چربی در رژیم غذایی روزانه شان گنجانده شود. چربی اشباع نشده به شکل، دانه مغزدار، تخمه و روغن های سبزی منبع خوب برای این قشر محسوب می شود.
۴) ویتامین: ویتامین های A، C و E نقش مهمی در سلامت یک ورزشکار دارد. هنگام ورزش، بعضی رادیکال های آزاد که به سلول ها ضرر می رسانند، تولید می شوند. ویتامین های ذکر شده با خنثی کردن رادیکال های آزاد این آسیب را به حداقل می رسانند. مرکبات منبع غنی ویتامین C می باشند.
۵) مواد معدنی: مواد معدنی مانند کلسیم و آهن برای سلامت یک ورزشکار مفیدند. کلسیم استخوان را تقویت و از شکستگی ناشی از فشار که در این قشر متداول است جلوگیری می کند. آهن، در تولید و تنظیم اکسیژن در بدن نقش دارد کمبود آهن به خستگی مفرط می انجامد.کمبود آب در بدن به خستگی مفرط عضلات و بیماری و ناتوانی برای انجام فعالیت ها منجر می شود. رژیم غذایی شامل کربوهیدرات پیچیده و پروتئین کم چرب، یک رژیم سالم و متعادل به حساب می آید. توجه داشته باشید که وعده های غذایی باید روزانه به ۵ تا ۶ وعده تقسیم شوند.