آیا امروز دست‌هایتان را شسته‌اید

همه ساله میلیون‌ها کودک به دلیل ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند اسهال جان خود را از دست می‌دهند، اما شاید باور نکنید فقط با یک عمل ساده می‌توان جان بسیاری از این کودکان را …

همه ساله میلیون‌ها کودک به دلیل ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند اسهال جان خود را از دست می‌دهند، اما شاید باور نکنید فقط با یک عمل ساده می‌توان جان بسیاری از این کودکان را نجات داد.‏
تحقیقات نشان می‌دهد که شستن دست‌ها با آب گرم و صــابون، مرگ‌‌ومیر کودکان زیر پنج سال را به دنبال اسهال و عفونت‌های حاد تنفسی تا میزان بالایی کاهش می‌دهد. آمــوزش صحــیح شستن دست‌ها با آب گرم و صابون به کودکان و رعایــت بهداشت یکی از موثرتــرین، ساده‌ترین و اقتصادی‌ترین روش‌هــای کنترل بیماری‌های عفونی است.
دست شــستن منظم و صحیح به ‌وسیله گروه مراقبتی بهداشتی و به‌خصوص مادران موجب کاهش مرگ و میر نوزادان و کاهش ابتلا به اسهال حتی تا ۴۰ درصد می‌شود. شستن دست پیش از خوردن غذا یا آماده کردن غذا و پس از استفاده از توالت و تمیز کردن کودک امری بسیار حیاتی در پیشگیری از انتقال بیماری‌هاست.
به گفته سازمان یونیسف یک بررسی در انگلستان نشان می‌دهد فقط در نیمی از اوقات مادران پس از عوض کردن پوشک بچه دست‌هایشان را می‌شویند.
صــندوق کودکان سازمان ملل همچنین می‌گوید: اگر شستن دست‌ها با صــابون به یک عادت دایمی تبدیل شود، می‌تواند بیــش از هر واکسن دیــگری جان انسان‌ها را نجات دهد.
یک بررسی دیگر نشان می‌دهد با اینکه بیشتر مردم می‌دانند که شستن دست‌ها از انتقال بیماری‌ها جلوگیری می‌کند، اما فقط کمتر از نیمی از آنها با آب و صابون دست‌هایشان را می‌شویند.‏
آیا فقط آب کافی است؟ از آنجا که دست‌ها اولین و عمده‌ترین ناقلان میکروب‌ها هستند، فقط شستن دست با آب کافی نیست.
شستن دست با آب و صابون از ابتلا به بیماری‌های پوستی، عفونت‌های چشمی، انتقال کرم‌های روده‌ای، سارس و آنفلوآنزا پیشگیری می‌کند.
بسیاری از افراد فقط با آب تنها دست‌هایشان را می‌شویند، در حالی که آب و صابون سبب لیز شدن پوست و کنده شدن و کشته شدن سریع‌تر میکروب‌ها می‌شود.
زمان‌های بحرانی برای شستن‌ دست‌ها باید پس از رفتن به توالت، تعویض پوشک بچه و پیش و پس از حمل غذا و پختن آن شسته شود.
همیشه پیش از خوردن غذاهایی که به‌خصوص نیازی به پختن ندارند، پیش از بانداژ کردن زخم، پیش از غذا دادن به کودک، پیش و پس از تماس با فرد بیمار، پیش از مراقبت کردن از افراد سالمند و پیش و پس از کمک به فرد ناتوان برای استفاده از توالت حتماً دست‌هایتان را بشویید.
پس از پاک کردن گوشت، مرغ، ماهی و خرید تخم‌مرغ، پس از عطسه و سرفه یا گرفتن بینی، تماس با حیوانات، غذا دادن به حیوانات و همچنین تمیز کردن خانه حتماً دست‌هایتان را بشویید. ‏