پسران دمدمی ‌مزاج

پیدایش علائم دوران بلوغ از سنین ۱۱ تا ۱۴ سالگی به‌دلیل ترشح هورمون‌ها آغاز شده و کنار آمدن با برخی از این تغییرات برای والدین و فرزندان دشوار خواهد بود. آگاهی والدین از تغییرات …

پیدایش علائم دوران بلوغ از سنین ۱۱ تا ۱۴ سالگی به‌دلیل ترشح هورمون‌ها آغاز شده و کنار آمدن با برخی از این تغییرات برای والدین و فرزندان دشوار خواهد بود.
آگاهی والدین از تغییرات ظاهری و روانی فرزندان و سبک مهارت حل مسئله و برخورد با این رفتارها و تغییرات جسمانی در مقابله با بحران بلوغ مؤثر خواهد بود.
‌ ‌ ‌ تغییر در رفتار و دمدمی‌مزاج بودن یکی از نشانه‌های دوران بلوغ است. پسران نوجوان ممکن است در یک لحظه خوشحال باشند و بخندند و دقایقی بعد با ابراز خشم یا تمایل به انزوا طلبی، واکنش خود را نسبت به محیط پیرامون خود ابراز کنند. نمایش احساس قدرت یکی از نشانه‌های دوران بلوغ است که ناشی از افزایش ناگهانی هورمون‌ها در بدن است. والدین باید توجه داشته باشند که این تغییرات موقتی بوده و با صحبت کردن با یک دوست یا فردی که پسران نوجوان به آن اعتماد دارند، این هیجانات به مقدار زیادی تخلیه خواهد شد.
‌ ‌ پیدایش زودهنگام تغییرات ظاهری مانند بم شدن صدا، بلند شدن قد یا افزایش وزن، یکی از مشکلات پسران نوجوان است. احساس شرمندگی یا متفاوت بودن در پسران نوجوان، سلامت روانی آنها را تهدید می‌کند. در این زمان، مشورت با متخصصان و مشاوران برای اطمینان نوجوان از طبیعی بودن این تغییرات و همچنین عادی جلوه دادن از سوی والدین به فرزندان کمک مؤثری خواهد کرد. تغییرات دوران بلوغ، گاهی اوقات از ۹ سالگی آغاز می‌شود، در صورت مشاهده علائم بلوغ زودرس، مشورت با پزشک ضروری خواهد بود.