روانشناسی دختران نوجوان

تغییرات روحی و جسمانی مهمترین مشخصه ورود نوجوانان به دوران بلوغ است. تغییرات شخصیتی دختران پس از ورود به دوران راهنمایی و دبیرستان با کمرنگ شدن حرکات و رفتارهای گفتاری و استفاده …

تغییرات روحی و جسمانی مهمترین مشخصه ورود نوجوانان به دوران بلوغ است. تغییرات شخصیتی دختران پس از ورود به دوران راهنمایی و دبیرستان با کمرنگ شدن حرکات و رفتارهای گفتاری و استفاده بیشتر از رفتارهای غیرشفاهی مانند معنادارشدن نگاه‌ها، استفاده بیشتر از دست‌ها هنگام سخن گفتن یا تمایل به حضور در جمع دوستان و همکلاسی‌ها همراه است.
‌ برخی کارشناسان علوم اجتماعی معتقدند، ارتباط با نوجوانان و صحبت کردن با آنها، سخت تر از ارتباط با نوزاد تازه‌ متولدشده است. آگاهی از اهداف، تمایلات، حساسیت‌ها و بطور کلی روانشناسی دختران نوجوان، کمک‌زیادی به بهبود رابطه والدین با دختران نوجوان می‌کند.
‌ تغییرات ظاهری نوجوانان یکی از مهمترین بحران‌های دوران بلوغ است. اغلب دختران نوجوان نگران وضعیت ظاهری خود هستند. در برخی موارد این بحران به اندازه‌ای شدید می‌شود که عوارضی مانند افسردگی، کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس، انزوا و... سلامت روان این افراد را تهدید می‌کند.