۲۱ آذر: در شهر چه گذشت؟

● رفتارها از وقتی خط ویژه اتوبوس‌های برخی مسیر‌های پایتخت مانند خیابان ولیعصر برای تعدادی از راننده‌های اتوبوس به خط سرعت تبدیل شده است، در کنار بالارفتن سرعت انتقال شهروندان …

● رفتارها
از وقتی خط ویژه اتوبوس‌های برخی مسیر‌های پایتخت مانند خیابان ولیعصر برای تعدادی از راننده‌های اتوبوس به خط سرعت تبدیل شده است، در کنار بالارفتن سرعت انتقال شهروندان به مقصد، سرعت انتقال آنها به بیمارستان نیز افزایش پیدا کرده است.
افزایش چشمگیر رضایت شهروندان از به راه افتادن این خطوط ویژه باعث نمی‌شود تا به سرعت بالای تعدادی از راننده‌های این مسیر اشاره‌ای نکنیم. مسیر باز این راننده‌ها راه را برای تخطی آنها از سرعت مطمئنه (۴۰ کیلومتر) باز کرده و شهروندان نیز طی تماس‌های بسیاری که با این ستون روزنامه داشته‌اند، از سرعت بالای رانندگی این رانند‌ه‌های معدود شکایت داشتند.
به هر حال برخی مسافران زمانی که می‌خواهند به آن سوی خیابان بروند با نرده‌هایی مواجه می‌شوند که برای جدا شدن مسیر و حفظ جان خود آنها تعبیه شده است. آنها برای رسیدن به خروجی این نرده‌ها باید مسیری چند متری را طی کنند که به روایت برخی شهروندان، در این مسیر با راننده‌های متخلفی روبه‌رو می‌شوند که شرح رانندگی خطرناک آنها پیش از این ذکر شد.
البته در تصادف‌هایی که تا به حال پیش آمده خود رهگذران نیز به دلیل بی‌توجهی، قربانی حادثه شده‌اند. با وجود اینکه پیش از این، شرکت واحد طی جوابیه‌ای خبر رسیدگی به این مشکل را اعلام کرده بود اما تا زمانی که مسئولان، با راننده‌های متخلف برخورد مقتضی داشته‌ باشند بهتر است برای عبور از این مسیر‌ها حتما از پشت اتوبوس به آن طرف خیابان بروید. همچنین در بین این خطوط با دقت و حتی وسواس بیشتری مسیر را طی کنید.
● دفتر تلفن دیواری
به قول معروف اگر ماجرای این برچسب‌های تبلیغاتی جلوی در منزل مسکونی شهروندان همین طور پیش برود، دیگر کسی مجبور نیست برای پیدا کردن شماره تلفن به دفتر تلفن یا گوشی تلفن همراه خود مراجعه کند؛
کافی است سری به دم در بزند و هر شماره‌ای را که می‌خواهد از روی این برچسب‌ها پیدا کند. اما از آنجا که کسی این تسهیلات جدید و منظره بد دیوار منزل را نمی‌پسندد باید برای تنبیه عاملان این نوع تبلیغات تمهیدات کارسازتری اندیشید.
● پل‌های بدون سقف
در حال حاضر اغلب پل‌‌های عابر سطح شهر دارای سقف هستند که در هنگام بارش برف و باران از خیس شدن عابران جلوگیری می‌کنند. این در حالی است که همچنان در برخی نقاط شهر پل‌های عابر مسقف نیستند و با توجه به استفاده زیادی که از این پل‌ها صورت می‌گیرد، بهتر است در مورد مسقف کردن این پل‌ها هم اقدام شود.
البته در برخی از پل‌ها با وجود مسقف بودن، باز آب برف و باران از دیواره‌های پل به داخل می‌ریزد و برای عابران دردسرساز است. این مشکل در تعداد زیادی از پل‌های عابر با نصب دیواره‌های مناسب حل شده است.
در این پل‌ها به جای نرده از دیواره‌هایی از جنس پلاستیک شفاف استفاده شده که هم امکان مشاهده منظره‌های خارج از پل را فراهم می‌کند و هم از وزش باد به داخل پل و خیس شدن عابران جلوگیری می‌کند. باید گفت که شفاف بودن دیواره‌ها یکی از اصولی است که به دلیل امنیت عابران در هنگام تردد به خصوص در هنگام شب باید مورد توجه قرار گیرد.
● لجبازی در رانندگی
با وجود همه توصیه‌هایی که در مورد اهمیت صبور بودن و رعایت مقررات در حین رانندگی مطرح می‌شود، باز هم تعدادی از رانندگان به این توصیه‌ها توجه نمی‌کنند و موجب دردسر خود و سایرین می‌شوند.
برای نمونه در برخی موارد رانندگان در حال رانندگی از خودروی دیگری که به اشتباه مسیر آنها را سد کرده یا جلوی آنها پیچیده است، انتقام می‌گیرند. به این نحو که جلوی خودروی مورد نظر به دفعات ترمز می‌کنند یا اینکه به نحوی از این خودرو سبقف می‌گیرند که آن را از مسیر منحرف کند. به این ترتیب احتمال تصادف برای هر دو خودرو وجود دارد.