بگونیا تکمه ای

▪ نام علمی : Begonia Multiflora ▪ نام تیره: Begoniaceae ▪ نام انگلیسی: Begonia ▪ خصوصیات: از طریق پیوند در واریته های دیگر به وجود آمده است . گلها با رنگهای متنوع سفید قرمز، نارنجی و زرد که مناسب بالکن و آپارتمانها …

▪ نام علمی : Begonia Multiflora
▪ نام تیره: Begoniaceae
▪ نام انگلیسی: Begonia
▪ خصوصیات: از طریق پیوند در واریته های دیگر به وجود آمده است . گلها با رنگهای متنوع سفید قرمز، نارنجی و زرد که مناسب بالکن و آپارتمانها می باشد. در هوای آزاد مناسب حاشیه باغچه ها است . زمان گلدهی آن از اواسط تابستان تا اواخر پاییز میباشد. در زمستان احتیاج به استراحت زمستانی دارد.
▪ نور: نور غیر مستقیم از پشت پنجره
▪ دما: تابستان ( حداکثر ۲۱ درجه) و در زمستان ( حداقل ۱۶ درجه) در زمستان غده ها را در محل سرد و خشک با دمای ۱۳ درجه نگه دارید.
▪ آبیاری: تابستان هفته ای ۲ بار و در زمستان هفته ای ۱ بار
در زمستان سطح خاک قبل از آبیاری باید خشک باشد وگرنه باعث پوسیدگی غده ها میشود پس از تقسیم غده ها و کاشت در گلدان در اواخر زمستان یا اوایل بهار آبیاری را شروع و خاک را مرطوب کنید . گیاه به رطوبت زیاد نیاز دارد .
▪ غبارپاشی: در درجه حرارت بالای ۲۱ درجه هفته ای ۱ بار و از روش رطوبت دایمی استفاده کنید.
▪ خاک: غده ها را در ترکیبی از شن و پیت بکارید و هنگام تعویض گلدان از خاک لوم استفاده کنید.
▪ کوددهی: بعد از ظاهر شدن گلها هر ماه ۱ بار با کودهای مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور
▪ ازدیاد: در اواخر زمستان تقسیم تکمه یا غده که دارای ۱ جوانه باشد در گلدان حاوی خاک برگ که هر غده باید دارای جوانه و ریشه باشد از گوگرد برای ضد عفونی غده ها استفاده کنید.
▪ عوارض و درمان: ساقه آبکی و له شده در اثر آبیاری زیاد و به دنبال آن بیماری قارچی است. ریزش برگهای خشک در اثر گرمی هواست. زردی برگها در اثر سردی هوا و آبیاری زیاد است .
برگها ریز و گلها ظاهر نمیشود. ناکافی بودن تغذیه ، اگر تعداد برگها کم شده باشد در اثر کمبود نور است .
● نکته: در زمستان با خشک شدن خاک گلدان غده ها را خارج کرده و درون روزنامه در مکان سرد و خشک نگاه دارید . این کار از خشک شدن غده ها درون گلدان جلوگیری می کند.