نشانه یا آرم چیست؟

نشانه بیان مفهوم یا شکل چیزی است که در قالب شکلی دیگر در ذهن متجلی می شود و آن را باید روی کاغذ ثبت کرد و تماما بیانگر چیزی است که عینیت پیدا کرده است. طراحی نشانه ،اصطلاحی برای …

نشانه بیان مفهوم یا شکل چیزی است که در قالب شکلی دیگر در ذهن متجلی می شود و آن را باید روی کاغذ ثبت کرد و تماما بیانگر چیزی است که عینیت پیدا کرده است.
طراحی نشانه ،اصطلاحی برای هماهنگ سازی نیازهای نشانه های مسیر یابی ،آموزشی و اطلاع رسانی به کار می رود.ضمنا نشانه ها در تمام علوم مورد مطالعه قرار می گیرند .بخصوص امروزه در حوزه نقد هنری و ادبی هنرهای تجسمی و رسانه مورد توجه قرار گرفته و نقش عمده ای را ایفا می کنند.
از جمله کاربرد نشانه به صورت وسیع در گرافیک نمایان است.
● انواع نشانه
۱) نشانه هندسی (دایره ،مثلث ،مربع و ترکیبی)
۲) نشانه بازنمایی شده (برگرفته از طبیعت)
۳) نشانه های نوشتاری بر پایه زبان(حروف و خط)
▪ نشانه های هندسی دایره
خصوصیات نشانه های هندسی دایره :متحرک ،دارای حرکت دورانی و بدون نقطه آغاز و پایان به سمت درون و مرکز متمایل است یکپارچگی دایره در تفکیک ،ترکیب ،اضافه و حذف از بین می رود و تبدیل به شکلی بغرنج ،پیچیده دارای جهت و جانبدارانه است.
خصوصیت دایره به سمت اشکال و خطوطی که با آن ترکیب یا حذف شده است متمایل می شود و تحت تاثیر عمودها ،افق ها ،مورب ها و منحنی ها قرار می گیرد.
برای طراحی نشانه و برقراری هویت و ایجاد مفهوم و قرارداد است و اشکال هندسی از جمله دایره با خطوط و اشکال دیگر ترکیب و به صورت مفهومی در نشانه ها به کار می رود.
▪ نشانه هندسی مربع
از اشکال اصلی با چهار ضلع و زاویه یکسان (قائم)است.
خصوصیت نشانه هندسی مربع:ایستا ،دارای توازن ،چهار زاویه که به واسطه متقابل بودن موجب ایستایی و خنثی شدن جهت ها می شود.(مربع با ساختارهای معابد به خصوص معابد یونانی ،آتشکده های ساسانی و مساجد اسلامی کاملا منطبق است.)
از دیگر خصوصیات مربع خلوص ،سادگی ،یکپارچگی ،تعادل و ایستایی مربع در تفکیک ،ترکیب ،اضافه و حذف از بین می رود . خصوصیت مربع به سمت اشکال و خطوطی که با آن ترکیب و یا حذف شده است متمایل می شود و تحت تاثیر عمودها افق ها و مورب ها و منحنی ها قرار می گیرد.
▪ نشانه هندسی مثلث
مثلث از اشکال هندسی اصلی با ۳ ضلع و زاویه یکسان(متساوی الاضلاع) است و خصوصیات نشانه هندسی مثلث :ایستا،پایدار در حالت توازون بر روی قاعده،دارای ۳ زاویه که موجب ایجاد جهت به سمت بیرون شده است.
مثلث مقاوم است و وزن را تحمل می کند راس مثلث انرژی را می گیرد و به درون می آورد.(در قدیم زیگورات ها را اتاق های هرمی می ساختند و معتقد بودند که انرژی را به داخل معبد می آورد و حالت تفکر را به وجود می آورد.
مثلثی که روی قاعده قرار گرفته باشد از مربع پایدارتر است ولی مثلثی که روی راس قرار گرفته باشد ناپایدارترین فرم است.
● نشانه های بازنمایی شده (برگرفته از طبیعت)
اینگونه نشانه ها به نوعی بازنمایی و برگرفته از اشکال موجود در طبیعت هستند که به طور مستقیم و غیر مستقیم اشیاء، گیاهان، موجودات و انسان هستند یا قسمت هایی از طبیعت را بازنمایی و ارائه می دهند.
این نشانه ها در مواردی در قالب و کادرهای هندسی به طور تلفیقی ارائه و ترسیم شده اند در این حالت تاثیر کادر قاب هندسی را به طور تلفیقی و همزمان ارائه داده و مفاهیم و تاثیر آن ها را به همراه دارند.
● نشانه های نوشتاری برپایه زبان (حروف و خط)
این نشانه ها بر پایه نوشتار شکل گرفته اند و پایه آن ها خطوط خوشنویسی سنتی و یا برگرفته از چاپ و حروف چاپی است.
اینگونه نشانه ها محدویت جغرافیایی ،بومی،منطقه ای دارند و نسبت به دودسته قبلی محدودتر هستند. این نشانه ها به سه دسته عمده تقسیم می شوند:
۱) تک حرفی (منوتایپ)
۲) چندحرفی (لوگوتایپ)
۳) کلمه‌ای (تایپوگرافی)