استرس کمتر منجر به استراحت بهتر می شود

در جهان مدرن امروزی ما دائما در معرض سطوح بالای استرس و اضطراب قرار داریم. این استرس ها می توانند فیزیکی، ذهنی یا محیطی باشند. و فشار زیادی به سلامت فیزیکی و ذهنی ما وارد می کنند. بسیاری …

در جهان مدرن امروزی ما دائما در معرض سطوح بالای استرس و اضطراب قرار داریم. این استرس ها می توانند فیزیکی، ذهنی یا محیطی باشند. و فشار زیادی به سلامت فیزیکی و ذهنی ما وارد می کنند.
بسیاری از ما می دانیم که استرس زیاد می تواند روی قابلیت درست فکر کردن، دستگاه گوارشی، غده های فوق کلیوی و قلب تاثیر بگذارد. گرچه تحقیقات نشان داده است هرگاه شرایطی استرس آور بروز می کند، این تاثیر الگوی خاصی را دنبال می کند. اول استرس میزان خونی را که به شکم می رود محدود می کند، این مسئله باعث مختل شدن دستگاه هاضمه شده و ممکن است سیستم ایمنی بدن موقتا از کار بیفتد. اگر مدت زمان زیادی تحت استرس قرار بگیریم احتمالا احساس خستگی و فرسودگی خواهیم کرد.
گرچه نمی توان در زندگی از عوامل استرس زا اجتناب کرد، روش هایی برای مقابله با آنها وجود دارد. مواد گیاهی طبیعی زیادی وجود دارند که بخاطر تاثیرات آرام بخششان معروف بوده و می توانند در مقابله با تاثیرات مضر استرس و اضطراب مفید باشند. معمولا برای ساخت ترکیبی قوی، چندین گیاه با هم ترکیب می شوند.
در اینجا برخی از این گیاهان را که در ساخت مکمل های ضد استرس قوی از آنها استفاده می شود بررسی خواهیم کرد:
▪ دانه های هوهوبا: دارای ویژگی های خواب آور و ضد استرس که برای موارد هیستری، خستگی، بی خوابی، ضعف و بی قراری استفاده می شود.
▪ پوست درخت ماگنولیا: دارای ویژگی های ضد اضطراب و ضد استرس. کلسترول خون را کاهش می دهد. آرام بخش بوده و در بهبود خلق و خو موثر است.
▪ منیزیوم: ماده معدنی. نقش اصلی ان تولید و انتقال انرژی، شل و منقبض کردن عضلات، کمک به برخی آنزیم ها در انجام وظایفشان در بدن و ترکیب پروتئین هاست.
▪ ریشه سنبل الطیب: باعث ایجاد احساس آرامش شده، خواب را منظم می کند، سطح اضطراب را کاهش داده و به آرامش سیستم عصبی مرکزی کمک می کند. سنبل الطیب اعتیاد آورد نبوده و باعث خستگی در هنگام صبح نمی شود. همچنین در کسانی که تپش قلب دارند به کاهش ضربان قلب کمک می کند.
▪ ملاتونین: یکی از عمده ترین ضد اکسنده های موجود در مغز است. متابولیسم بدن را احیا کرده، کیفیت خواب را بهبود بخشیده و روند بیماری های منحط کننده مغز همچون پارکینسون را کاهش می دهد. ملاتونین می تواند تولید غشای مغزی را کنترل کرده و در نتیجه در کاهش سطح استرس و تنظیم چرخه های خواب موثر است.
▪ ویتامین ب کمپلکس که شامل ب۱، ب۲، ب۳، ب۵، ب۶ و ب۱۲ می شود ویتامین ضروری برای سیستم عصبی است.