۱۰ دسامبر ۲۰۰۶ ـ پینوچت مرد، و مجازات او به آن دنیا حواله شد

ژنرال اوگوستو پینوچت (پینوشه) دهم دسامبر ۲۰۰۶ در بیمارستان نظامیان در شهر سانتیاگو (پایتخت کشور شیلی) در ۹۱ سالگی از بیماری قلب درگذشت و به این ترتیب مجازات او به آن دنیا موکول …

ژنرال اوگوستو پینوچت (پینوشه) دهم دسامبر ۲۰۰۶ در بیمارستان نظامیان در شهر سانتیاگو (پایتخت کشور شیلی) در ۹۱ سالگی از بیماری قلب درگذشت و به این ترتیب مجازات او به آن دنیا موکول شد. تردید است که وجدان و ضمیر او از آن همه جرم عمومی و نقض حقوق بشر ناراحت شده بود و در دل احساس ندامت کرده بود.
یینوشه در نوامبر ۲۰۰۶ - ماه پیش از مرگ و در مراسم نود و یکمین زادروز خود طبق نوشته ای که زنش برای روزنامه نگاران قرائت کرده بود مسئولیت همه جرائم و تخلفات ۱۷ سال حکومتش را شخصا برعهده گرفته بود. پینوچت ۲۵ نوامبر سال ۱۹۱۵ به دنیا آمده بود. بزرگترین اتهام او نقض حقوق بشر بود. ربودن، شکنجه و قتل دست کم سه هزار و ۱۹۷ مخالف سیاسی را به حساب او نوشته اند. وی درجریان کودتای ۱۹۷۳ خود بر ضد دکتر سالوادور آلنده (اینده) از محبوبترین مردان وقت باعث مرگ او شده بود. پینوچت ۱۷ سال با دیکتاتوری بر شیلی حکومت کرده بود. نوشته اند که او به خواست دولت واشنگتن و کمک سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) برضد دکتر آلنده کودتا کرده بود، کودتایی بسیار خشن و خونین.
در دهه های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ هزاران شکایت از او تسلیم دستگاه قضایی شیلی شده بود ولی محاکمه او به عذر پیری و بیماری هربار به تعویق می افتاد. وی در خانه اش تحت نظر بود (بازداشت خانگی).
در پی مرگ پینوچت، این سئوال مطرح شده بود که ممکن است، وی از طریق پزشکان متوجه عنقریب بودن مرگ خود شده بود که برای رهانیدن دستیارانش از مجازات، در زادروز خود آن اعلامیه را صادر کرده بود. حکومت شیلی اینک در دست همان کسانی است که وی در دهه ۱۹۷۰ آنان طرد و متواری ساخته بود.
پس از اعلام مرگ پینوچت، بسیاری از مردم شیلی به خیابانها ریختند و به شادی پرداختند. عده ای از آنان هم به سوی بیمارستان نظامیان به راه افتاده بودند تا جنازه اش را قطعه قطعه کنند که پلیس، در خیابانهای منتهی به بیمارستان، مانع قرار داده بود و در همین جا بود که افراد خشمگین حریق در خیابان به راه انداختند (عکس پایین).