وقتی کودک سخن می‌گوید

علائم سخن گفتن در کودکان از پنج ماهگی آغاز می‌شود. کودکان پنج ماهه قادرند تا تفاوت بین گفت‌وگوی انسان با صدای حیوانات را دریابند. تحقیقات نشان داده است کودکان انگلیسی و فرانسوی …

علائم سخن گفتن در کودکان از پنج ماهگی آغاز می‌شود. کودکان پنج ماهه قادرند تا تفاوت بین گفت‌وگوی انسان با صدای حیوانات را دریابند. تحقیقات نشان داده است کودکان انگلیسی و فرانسوی زبان تصاویر انسان را با صدای انسان و تصاویر حیوانات را با صدای آنها تطابق داده‌اند و کودک هنگام پخش زبان حیوانات مدت بیشتری به عکس حیوان و هنگام پخش گفت‌وگوی انسان‌ها مدت بیشتری به تصویر انسان نگاه کرده است.
اگر چه کودکان قادر به هماهنگ‌کردن صدای خنده انسان با تصاویر او نبودند. این نتایج حاکی از آن است کودک از همان ماه‌های اولیه زندگی‌اش به برخی از خصوصیات عملکردی گفتار توجه نشان می‌دهد.
علاوه بر این گفته می‌شود انتخاب کودک راجع به منبع صدا از تجربیات او سرچشمه می‌گیرد. این توانایی به کودک کمک می‌کند همنوعی صدا و تصویر را حتی وقتی خارج از میدان دید است تشخیص داده و به او اجازه می‌دهد تا صداهای تولید شده توسط انسان را که به مالکیت صوتی مربوط است معین کند.
سال اول زندگی کودک با آموختن همراه است و برقراری ارتباط با او نیز کاری دشوار به نظر می‌رسد. این در حالی است که کودک از همان ابتدا در حال فراگیری کلمات است و تا یک سالگی قادر به بیان حدود شش کلمه خواهد بود اما در همین زمان او می‌تواند معنی بیش از ۷۰ کلمه را درک کند. علاوه بر این اطلاعات او راجع به خود، توانایی‌ها و روابطش با اطرافیان نیز بیشتر می‌شود.
گاهی اولین کلمات بیان شده توسط کودک پس از «بابا» و «مامان» نام یکی از اسباب‌بازی‌ها یا وسایل شخصی مانند توپ، فنجان، شیر و... است. این در حالی است که کودک نام‌های بیشتری را می‌داند برای مثال اگر از او راجع به اعضای بدن، تخت و... سؤالاتی پرسیده شود او به‌راحتی آن اشیا را می‌شناسد.
برای کمک‌کردن به کودک در سخن گفتن، والدین باید معنای کلمات را در حد درک کودک برایش توضیح دهند. بهتر است این کار با نشان‌دادن اشیا و... صورت بگیرد. با این کار حتی اگر کودک قادر به بیان نام اشیا نباشد نام آنها را فرامی‌گیرد.
علاوه بر این اکنون بهترین زمان برای شروع آموزش رفتار صحیح به کودک است. برای مثال با بیان عباراتی مانند «لطفاً» و «متشکرم» هنگام تعامل با کودک، او رفتار مناسب را نیز می‌آموزد.
پس از گذشت یک سالگی کودک، او هر ماه حدود چهار تا شش کلمه را یاد می‌گیرد. ممکن است کودک این کلمات را بطور مرتب مورد استفاده قرار دهد یا آنها را رها کرده و از کلمات جدیدتری استفاده کند.
باید توجه داشت کودک این کلمات را فراموش نمی‌کند بلکه آنها را در مغز ذخیره می‌‌کند. برخی از کودکان حدود ۵۰ کلمه را در ذهن نگه‌داشته و به یکباره از همه آنها استفاده می‌کنند.
سرعت فراگیری کلمات توسط کودک در این مرحله خیلی سریع است. اگرچه گاهی کودک در تلفظ کلمات مشکل دارد اما این امر طبیعی است زیرا در این مرحله از رشد، ماهیچه‌های دهان و زبان هنوز آنقدر رشد پیدا نکرده‌اند که کلمات را به درستی تلفظ کنند. از این رو درک زبان کودک برای افراد غریبه کمی دشوار خواهد بود.